tag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post4484545099250045537..comments2023-05-05T13:14:04.468+03:00Comments on Υπουργείο Ονείρων: Γιατί οι τρεις Ιεράρχες δεν κατοικούν εδώΥπουργός Ονείρωνhttp://www.blogger.com/profile/14429551517809132656noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-59648175692775652262010-02-22T14:51:45.899+02:002010-02-22T14:51:45.899+02:00Μπορείτε να μου πείτε κάποιο βιβλίο που να γράφει ...Μπορείτε να μου πείτε κάποιο βιβλίο που να γράφει μόνο <br />(ή κυρίως) συμβουλές διαπαιδαγώγησης των τριών ιεραρχών ;Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-18071068674999004412010-02-03T13:13:48.918+02:002010-02-03T13:13:48.918+02:00Είναι μάλλον κουτσομπολιό του Βυζαντίου... Τι να π...Είναι μάλλον κουτσομπολιό του Βυζαντίου... Τι να πω; Ξέρεις λέγονται πολλά από τα οποία τα μισά είναι αλήθεια.<br /> Η ουσία όμως δεν αλλάζει καθόλου...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-40132894632599982682010-02-03T12:54:03.790+02:002010-02-03T12:54:03.790+02:00Έχω ακούσει κι εγώ αυτή την εκδοχή, σχετικά με του...Έχω ακούσει κι εγώ αυτή την εκδοχή, σχετικά με τους τρεις ιεράρχες. Ωστόσο, δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ή να διαψεύσω, γιατί δεν έχω ασχοληθεί με το θέμα και αγνοώ βασικές πτυχές του. Αν, όμως, επιβεβαιωνόταν κάτι τέτοιο, δεν θα μου φαινόταν παράξενο. Εξάλλου, η καθιέρωση του κοινού εορτασμού των τριών ιεραρχών, προέκυψε, μεταξύ άλλων, και επειδή οι πιστοί έχαν χωριστεί σε ομάδες, οι οποίες υποστήριζαν, καθε μιά, τον δικό τους. Αν θυμάμαι καλά ονομάζονταν βασιλίτες, ιωαννίτες και γρηορίτες, από τα ονόματα των αγαπημένων τους αγίων. Για τον άγιο Γρηγόριο τον Νύσσης, έχω την εντύπωση ότι αν και άγιος, προξενούσε ανέκαθεν μια δυσκολία στους εκκλησιαστικούς, λόγω κάποιων απόψεων του. Αλλά δεν είμαι ειδικός για να μπορώ να εκφέρω σοβαρή άποψη επ'αυτού.δημήτρης αρκάδαςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-32733672107608798602010-02-03T10:18:24.336+02:002010-02-03T10:18:24.336+02:00Και πάλι μπράβο για την απάντησή σου. Με βρίσκεις ...Και πάλι μπράβο για την απάντησή σου. Με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνη. Είναι αλήθεια επίσης πως κανονικά οι τρεις ιεράρχες θα έπρεπε να είναι τέσσερις αφού με διάφορες μεθοδεύσεις κάποιοι εκκλησιαστικού κύκλοι έβγαλαν τον αγιο Γρηγόριο Νύσσης;Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-1600020846084695962010-02-02T13:53:49.864+02:002010-02-02T13:53:49.864+02:00Θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις, Κατερίνα, σ...Θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις, Κατερίνα, στα όσα αναφέρεις. Το άρθρο επικεντρωνόταν στην "εκπαιδευτική"- ας το πούμε έτσι- διάσταση, με την οποία έχουν επενδύσει τους τρείς ιεράρχες, τόσο η θεσμική εκκλησία όσο και η κρατική εξουσία. Στόχευε, δε, σε μια άλλη προσέγγιση αυτών των τριών προσώπων, πέρα από την συνηθισμένη ρητορική.<br />Τα γεγονότα τα οποία λες ότι αρνούμαι να αναφέρω "αφορισμοί αυτοκρατόρων, κλείσιμο σχολείων, κατεδάφιση σχολών, συκοφαντίες διδασκάλων φιλοσόφων, άγνοια των θετικών επιστημών και άλλα πολλά", ξεπερνούν το θέμα του άρθρου. Ωστόσο, όμως, κι αυτά ακόμα, εδραιώνονται στην ίδια πρακτική και κυρίαρχη ιδεολογία, η οποία μεσουράνησε όχι μόνο στον καιρό του Βυζαντίου, αλλά ισχύει εν πολλοίς και σήμερα:ότι η Εκκλησία είναι ένας θεσμός υποταγμένος στο κράτος, ο οποίος υπηρετεί, με συγκεκριμένα ανταλλάγματα βεβαίως, τα συμφέροντα των κυρίαρχων τάξεων που διοικούν. Είναι αυτές οι τάξεις, οι οποίες θέλουν μια Εκκλησία (δηλαδή τον λαό του Θεού) εκκοσμικευμένη, δούλα των -κοσμικών και θρησκευτικών- αφεντικών της, μια Εκκλησία ανελεύθερη. Είναί η ίδια ιδεολογία που θέλει τους Τρεις Ιεράρχες, καλούς ρήτορες, σοφούς κληρικούς, ευαίσθητους δεσπότες, αλλά μας αποκρύπτει ταυτόχρονα την ένταση και το τίμημα, προσωπικό και κοινωνικό, που χρειάστηκε να πληρώσουν και οι τρείς τους, για να είναι φίλοι του Χριστού. Μας αποκρύπτουν την ελπίδα.δημήτρης αρκάδαςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-65152942702296260442010-02-01T23:58:08.715+02:002010-02-01T23:58:08.715+02:00Το άρθρο σου Δημήτρη Αρκάδα είναι όντως σπουδαίο. ...Το άρθρο σου Δημήτρη Αρκάδα είναι όντως σπουδαίο. Με λένε Κατερίνα και θέλω να κάνω μια δυο παρατηρήσεις. Δε νομίζω πως μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο στο άρθρο σου το γεγονός της μονόπλευρης υποστήριξης της Εκκλησίας, μέσω των 3 Ιεραρχών, για το θέμα της παιδείας. <br /> Δεν θα χρειαστεί να ανατρέξουμε πολύ πίσω για να δούμε πως οι μαγαλύτεροι φωτοσβέστες αναπήδησαν από τους κόλπους της. Αφορισμοί αυτοκρατόρων, κλείσιμο σχολείων, κατεδάφιση σχολών, συκοφαντίες διδασκάλων φιλοσόφων, άγνοια των θετικών επιστημών και άλλα πολλά είναι γεγονότα που στο σύνολο η Εκκλησία υιοθέτησε και όμως αρνείσαι να αναφέρεις.<br /> Γιατί δηλαδή με το ζόρι πρέπει να δεχτούμε πως ακόμα και σε τούτο το πολύπαθο μέρος η Εκκλησία πρέπει να έχει προστάτες; Παντού; Όχι δα.΄<br /> Μου άρεσε η επισήμανσή σου πως πρέπει να τιμάμε τους ΄3 Ιεράρχες σαν αγίους και όχι σαν φωστήρες της παιδείας. Αυτό τα λέει όλα. Μπράβο.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-40046068616128261342010-02-01T14:12:01.247+02:002010-02-01T14:12:01.247+02:00Ευχαριστώ.Ευχαριστώ.Άνναnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-73389132332950139172010-02-01T10:28:26.709+02:002010-02-01T10:28:26.709+02:00Γειά σου, Άννα. Έχεις δίκιο, το σημείο που θίγεις ...Γειά σου, Άννα. Έχεις δίκιο, το σημείο που θίγεις χρειάζεται διευκρίνιση.<br />Η διαφωνία μου με τον τρόπο που προσλαμβάνουμε τους Τρεις Ιεράρχες, δεν σχετίζεται με τον "βαθμό" αγιότητάς, αν μπορούμε να το θέσουμε έτσι, σε σχέση με την χορεία των υπόλοιπων αγίων. Ξεκινώ από μια απλή διαπίστωση: ότι αυτοί οι τρείς επελέγησαν και θεωρούνται, δικαίως, προστάτες της παιδείας. Η επισήμανσή μου είναι στο ότι τους βλέπουμε περισσότερο ως εγγράμματους σοφούς, τονίζουμε δηλαδή το κοσμικό στοιχείο της ταυτότητάς τους, αντί να υπογραμμίζουμε την εκκλησιαστική διάστασή της, την αγιότητα. Ακούμε ένα σωρό πράγματα για την σχέση τους με την ελληνική παιδεία, αλλά θεωρώ πώς δεν εμβαθύνουμε στην ουσία της αγιότητάς τους, την οποία, προσωπικά, προσδιόρισα ως μεγαλείο, παρρησία και ομορφιά. Φυσικά, όλοι οι άγιοι, λιγότερο ή περισσότερο, διαθέτουν και μεγαλείο, και παρρησία και ομορφιά. Όμως, τους τρείς ιεράρχες, τους οποίους έχουμε τόσα χρόνια κοντά μας ως προστάτες της παιδείας μας, δεν είναι κρίμα να τους πεζοποιούμε, να τους αντικρύζουμε μόνον ως σοφούς καί πανεπιστήμονες;<br />Διαλέξαμε, νομίζω, τους συγκεκριμένους, λόγω της ιδιάζουσας σχέσης τους με τα γράμματα και τις σπουδές, αλλά το μείζον είναι και παραμένει ο εγκεντρισμός τους στον Χριστό.δημήτρης αρκάδαςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8139401223226341403.post-52982891700530083562010-01-31T22:13:55.272+02:002010-01-31T22:13:55.272+02:00Εξαιρετικό το άρθρο σου όπως πάντα. Νομίζω όμως πω...Εξαιρετικό το άρθρο σου όπως πάντα. Νομίζω όμως πως έχεις αφήσει κάτι αδιευκρίνιστο. Μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί δεν είναι ο άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος ή ο άγιος Αλέξιος για παράδειγμα, προστάτες της παιδείας μας αφού όπως λες αυτό που υπερισχύει για τους τρεις ιεράρχες είναι η αγιότητά τους και όχι η εγκύκλια παιδεία τους;<br /> Αν ήταν έτσι τότε που η διαφορά τους από τους άλλους αγίους και γιατί η εκκλησία τους ανέδειξε ανάμεσα σε ένα τόσο μεγάλο πλήθος αγίων;Άνναnoreply@blogger.com