Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

Αντίο στο άγχος Ναι στη χαρά της ζωής

Ο καθένας μας πιθανότατα θα έχει ζήσει τη δική του περιπέτεια με ένα βιβλίο εξαντλημένο που για καιρό κυνηγά σε άγνωστα στέκια και παλιά βιβλιοπωλεία. Μια τέτοια δική μου περιπέτεια ήταν το περίφημο Αντίο στο άγχος ναι στη χαρά της ζωής του Σερβάν Σρεμπέρ. Το είχα βάλει στο μάτι για πάνω από ένα χρόνο αλλά κάθε μου προσπάθεια να το αποκτήσω στέκονταν μάταιη. Το βιβλίο (πρώτη έκδοση το 2006) είχε ήδη εξαντληθεί και η μοναδική περίπτωση να το βρω ήταν είτε στο Μοναστηράκι είτε στο ξεχασμένο ράφι κάποιου συνοικιακού βιβλιοπωλείου. Η χάρη μου είχε απλωθεί και στο διαδίκτυο αλλά και σε κάθε γεωγραφική περιοχή της χώρας. Τίποτε, κάθε προσπάθειά μου στέφονταν από αποτυχία και πλέον η απελπισία, με σταθερά και σίγουρα βήματα, έρχονταν να πάρει τη θέση της φιλαναγνωστικής μου απογοήτευσης.

Σε κάποια τέτοια στιγμή, λίγο πριν τον απελπισμό και μια ανάσα πριν το θαύμα έφτασε στα χέρια μου σε ένα ξεχασμένο συνοικιακό βιβλιοπωλείο τούτο το έργο. Είχα ακούσει πάμπολλα, για αυτό, μου είχαν μιλήσει με τα καλύτερα λόγια για το περιεχόμενο, το αναποτελεσματικό κυνηγητό ήταν η καλύτερη διαφήμιση του κειμένου, πλέον έφτασα στη πηγή. Βαστούσα στα χέρια μου το πολυζήλευτο θήραμα των αναγνωστικών αναζητήσεων τόσων μηνών.

Το βιβλίο εξετάζει την έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης ανιχνεύοντας την έννοια της συναισθηματικής υγείας και αρρώστιας στον εγκέφαλο. Ο τρόπος που επεξεργάζονται οι γιατροί μιαν οποιαδήποτε σωματική ασθένεια, βρίσκει αντανακλάσεις και στον τρόπο που πρέπει να προσεγγίζουμε τη συναισθηματική υγεία. Οι νευροεπιστήμονες και η ψυχολογία έχουν γνωρίσει στην εποχή μας ριζική αλλαγή. Ο συναισθηματικός μας εγκέφαλος δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα απλό κατάλοιπο του ζωώδους παρελθόντος μας, αλλά θεωρείται κύριος του σώματος και των ορμών μας, πηγή της ταυτότητας μας, πηγή των αξιών που δίνουν νόημα στη ζωή μας. Όταν απορρυθμίζεται έστω και λίγο, η ζωή μας γίνεται άνω-κάτω, ενώ όταν βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με το σώμα μας, νιώθουμε και γινόμαστε απόλυτα ο εαυτός μας.

Ο Σρεμπέρ μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε τα πρακτικά οφέλη αυτής της επανάστασης: μια νέα ιατρική των συναισθημάτων χωρίς φάρμακα ή ατέλειωτες ψυχοθεραπείες. Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει επτά εναλλακτικές μεθόδους αντιμετώπισης του άγχους, του στρες και της κατάθλιψης. Πρόκειται για επτά οδούς που μας επιτρέπουν να ξαναπάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας, να μην είμαστε πια ξένοι προς τον εαυτό μας - ούτε προς τους άλλους…

Δεν έχω ακόμη εκτιμήσει εάν τα οφέλη της ανάγνωσης του συγκεκριμένου βιβλίου ξεπλήρωσαν τις εναγώνιες και πολύμοχθες αναζητήσεις μου όλον αυτό τον καιρό. Ίσως αυτό να είναι θέμα χρόνου. Ίσως πάλι οι ριζοσπαστικές απόψεις του Σρεμπέρ να θέλουν διαδικασία χρονοβόρα για να γίνουν εύληπτες. Τα αποτελέσματα πιθανόν να θέλουν την ίδια ωρίμανση με το χρόνο που απαίτησε το βιβλίο για να το αποκτήσω. Ως τότε, έστω κι ως αφορμή από αυτή την μικρή αναγνωστική μου περιπέτεια,… αντίο στο άγχος, ναι στη χαρά της ζωής!

Δεν υπάρχουν σχόλια: