Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα δε θέλουν να γυρίσουν...ακόμα

Η παράδοση έχει αξία μονάχα όταν δε στηρίζεται στην αναπαράσταση, αλλά στην καθημερινή και δίχως επιτήδευση ζωή μας. Όταν δηλαδή το κληροδότημα χρησιμοποιείται φυσικά και δίχως την ανάγκη επεξήγησης. Τότε μονάχα οφείλει να υπάρχει. Διαφορετικά, θα 'ναι καλό να εξαφανιστεί μέσα στο Χρόνο, κι ας έχουμε πιο δεύτερες συνήθειες αποκτήσει. Γιατί η ποιότητα της κληρονομιάς ανήκει στη ζωντανή ύλη που περιέχουμε κι όχι στο ήθος ή στο ύφος αλλοτινών καιρών.

Να λοιπόν γιατί τα γκρεμισμένα δεν πρέπει να τα κλαίμε. Και να γιατί θα πρέπει να επιλέγουμε αυτά που συνυπάρχουνε και ζουν μαζί με μας και τον καιρό μας, κι όχι αυτά που υπήρξαν κάποτε με τους δικούς μας. Και μέσ' από τις άπειρες και διαφορετικές επιλογές ίσως βρεθεί το αληθινό μας εκμαγείο, που θα προσφέρει στους απογόνους σαφήνεια, μέτρο και περισυλλογή. Κι αυτό είναι χρέος, υπέρτατο και προπατορικό.

Από «Τα σχόλια του Τρίτου» του Μάνου Χατζιδάκι, εκδόσεις Εξάντας

Πολύ θόρυβος, πολλά αφιερώματα, κέντρισμα της εθνικής συνείδησης, προβολή του ελληνικού μεγαλείου, έχουμε και εστιατόριο με τιμές δελεαστικές, ένα ευρώ το εισιτήριο, ο Έλγιν ήταν κλέφτης, το Βρετανικό μουσείο καταχράται την περιουσία μας. Ναι, το νέο μουσείο της Ακρόπολης είναι η νέα εθνική μας περηφάνια. Τώρα πια τα «ελγίνεια» μάρμαρα πρέπει να ξαναγυρίσουν στο φυσικό τους χώρο.

Να σου, δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Υπουργού πολιτισμού, του Πρωθυπουργού, βουλευτών και αρχηγών κομμάτων. Από την άλλη ανταποκρίσεις από βρετανούς πολιτικούς, στελέχη του Βρετανικού μουσείου, απλών επισκεπτών˙ η μάχη των εντυπώσεων καλά κρατεί.

Εμείς έχουμε δίκιο, εσείς ως συνήθως λάθος. Έτσι λένε οι μεν στους δε, οι μέρες περνούν, τα αφιερώματα λιγοστεύουν, τα φώτα έπεσαν, το καλοκαίρι ζητά διαφυγή στη γνώριμη έδρα του, Σαντορίνη ή Μύκονο. Ποιος ασχολείται, ποιος ακόμη ασχολείται με τα μάρμαρα του Παρθενώνα;

Αναρωτιέμαι αν τα ίδια είχαν φωνή για να εκφράσουν το θέλημά τους τι θα έλεγαν; Πόσο σίγουροι είμαστε ότι θα διάλεγαν να επιστρέψουν στον τόπο τους;

Τον Ιούλιο του 2004 όλη η χώρα είχε βγει στους δρόμους για να πανηγυρίσει την σύγχρονη ιστορία της που γράφτηκε σε κάποια γήπεδα της Πορτογαλίας. Άραγε σήμερα πόσοι από εμάς θα βγαίναμε στους δρόμους αναζητώντας, διεκδικώντας την ιστορία μας με την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα; Αν έπαιρνε συμβολικά το κράτος την πρωτοβουλία, αντί άλλων φαντασμαγορικών εκδηλώσεων, να κηρύξει μονοήμερη έστω αργία για την απουσία των μαρμάρων από το νέο μουσείο; Αν είχαμε μια αεροπορική τραγωδία με πολλούς νεκρούς δε θα συνέβαινε κάτι τέτοιο; Μήπως αυτή η απουσία δεν συνιστά μια συνεχιζόμενη εθνική τραγωδία με ολοένα αυξανόμενα πνευματικούς νεκρούς στο τόπο μας; Ή μήπως δεν μας λέει τίποτα γιατί δεν αφορά κανέναν το αν θα επισκεφτούμε το Μουσείο με περισσότερα εκθέματα ή όχι.

Ζουν τα μάρμαρα αυτά ως κομμάτι της ιστορίας μας μαζί με εμάς σήμερα; Προτιμάμε να βγούμε στους δρόμους για μερικά ευρώ παραπάνω στο μισθό μας ή για να αποθεώσουμε τα νέα μεταγραφικά αποκτήματα της ομάδας μας. Δεν είμαστε άξιοι να βγούμε στους δρόμους να διεκδικήσουμε την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα γιατί δεν έχουμε μάθει, κανείς ποτέ δε φρόντισε επιμελημένα να μας το μάθει, αυτόν τον ευλογημένο τρόπο να ζούμε άνετα και φυσικά την καταγωγή μας.

Το να μιλάμε στη μόδα των ημερών για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα δε μας κοστίζει τίποτα, παρά προβάλει την ταυτότητα του εμπνευσμένου ιδεαλιστή και του πολιτισμένου καταναλωτή (λες και ο πολιτισμός είναι προϊόν κι όχι ταυτότητα) που σήμερα κάνει με ευκολία λόγο για εθνική κληρονομιά όπως χθες μιλούσε με την ίδια άνεση για τα μουσικά βραβεία του τάδε περιοδικού και αύριο θα φιλοξενεί και θα κρίνει αποσπάσματα εκπομπών της Ανίτας Πάνια ή του Λαζόπουλου.

Μιλάμε, θέλουμε, νιώθουμε δικό μας με την ίδια άνεση το πολιτισμικό κληροδότημα των μαρμάρων του Παρθενώνα, το χρησιμοποιούμε φυσικά και δίχως την ανάγκη επεξήγησης; Τι όμορφη η διαπίστωση του Χατζιδάκι, αν ποτέ ήμασταν άξιοι να απαντήσουμε καταφατικά. «Τότε μονάχα οφείλει να υπάρχει. Διαφορετικά, θα 'ναι καλό να εξαφανιστεί μέσα στο Χρόνο, κι ας έχουμε πιο δεύτερες συνήθειες αποκτήσει. Γιατί η ποιότητα της κληρονομιάς ανήκει στη ζωντανή ύλη που περιέχουμε κι όχι στο ήθος ή στο ύφος αλλοτινών καιρών».

Ναι. Τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα ήταν προτιμότερο να αφεθούν στη μοίρα τους σαν τις επιτύμβιες στήλες στο «Κύριε Δόξα σοι» της Τήλου, σαν τα εκατομμύρια αρχαιολογικών θησαυρών που κοσμούν συλλογές αρχαιοκαπήλων, προθήκες ξένων μουσείων ή παραμελημένα τοπία της ελληνικής φύσης. Θα γυρίσουν όταν είμαστε έτοιμοι να τα δεχτούμε. Γι’ αυτό προτεραιότητα πρέπει να έχει η συνειδητοποιημένη εγρήγορση κι η επίπονη προετοιμασία. Να τα φέρουμε γιατί τα διεκδικούμε, τα θέλουμε και μας λείπουν κι όχι να έρθουν μόνο επειδή μας ανήκουν.

Είτε πάλι πρόκειται για το βρετανικό μουσείο ή το μουσείο ιστορίας της Γουαδαλούπης έχουμε στοχοποιήσει λάθος αντίπαλο. Ο εχθρός, αυτός που μας χρωστά, αυτός που έχει κλέψει την εθνική μας κληρονομιά βρίσκεται μέσα μας. Στα σύνορά μας, στην εθνική μας νοοτροπία, στον ευτελισμό της ιστορίας μας, στην προσωπική μας πολιτισμική απαξίωση. Δεν αξίζουμε να γυρίσουν τα μάρμαρα γιατί πρώτα εμείς δε ζούμε την συνέχεια της ιστορίας μας. Δε θα συγκλονιζόμασταν ποτέ με μια ανακοίνωση περί επιστροφής τους από το βρετανικό μουσείο, στο ένα χιλιοστό του μέτρου που θα συγκλονιζόμασταν αν ο Σάκης Ρουβάς κέρδιζε τη Γιουροβίζιον.

Πάλι όμως ως πρόσωπα και ως έθνος προετοιμάζουμε το έδαφος για να γυρίσουν τα μάρμαρα κοντά μας με τον καλύτερο και πιο υπεύθυνο τρόπο: Με την πολιτική στόχευση της εθνικής μας προόδου, με την καλλιέργεια της γλώσσας μας, την παροχή ορθών προτύπων και υγιών προσανατολισμών μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, με την ανάδειξη ενός σκοπού για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, τη στήριξη του οικογενειακού θεσμού και των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Κάνουμε ό,τι μπορούμε γιατί απλά δεν μπορούμε ό,τι θα έπρεπε να κάνουμε. Και στο μέτρο αυτό παραμένουμε ανεπαρκείς, προδότες απέναντι στην ιστορία μας, ανάξιοι διαχειριστές ενός πολιτιστικού θησαυρού, ανήμποροι να προβληματιστούμε αξιολογικά για το τι σημαίνει να είσαι Έλληνας σήμερα.

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα δεν πρέπει να γυρίσουν. Τουλάχιστον όχι τώρα. Όχι όσο δεν είμαστε ικανοί να τα δεχτούμε σαν μέλη της δικής μας οικογένειας, η απουσία κι ενός μέλους της οποίας, μας συνθλίβει και σχίζει τα σωθικά μας σαν να πεθαίνεις κάθε μέρα μακριά τους, αφού κι αυτά κάθε μέρα μακριά σου ζουν ως κάτι άλλο απ’ ό,τι είναι. Η απουσία τους μπορεί κάπως να μας προβληματίσει δημιουργικά παρά μια αδιάφορη από μέρους μας τοπική και μόνο παρουσία.

Ο μυστικός Χατζιδάκις προτείνει αντί επιλόγου να αναλογιστούμε με ειλικρίνεια κι ευθύνη το πολιτισμικό μας χρέος απέναντι στον εαυτό και στους απογόνους μας. «(...) να γιατί θα πρέπει να επιλέγουμε αυτά που συνυπάρχουνε και ζουν μαζί με μας και τον καιρό μας, κι όχι αυτά που υπήρξαν κάποτε με τους δικούς μας. Και μέσ' από τις άπειρες και διαφορετικές επιλογές ίσως βρεθεί το αληθινό μας εκμαγείο, που θα προσφέρει στους απογόνους σαφήνεια, μέτρο και περισυλλογή. Κι αυτό είναι χρέος, υπέρτατο και προπατορικό».

Ένα χρέος που πρέπει να το οικειοποιηθούμε ως τα έσχατα όρια των αντοχών μας. Για να μιλάμε με αγωνία αληθινή για επιστροφή των μαρμάρων και να πονάμε˙ για να δώσουμε την δυνατότητα σε όσους μας ακολουθήσουν να εκτιμήσουν γιατί η ιστορία των μαρμάρων του Παρθενώνα είναι η ιστορία η δική μας ως πρόσωπα και ως έθνος˙ για να καταλάβουμε πρώτα εμείς κι έπειτα ο κόσμος όλος πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα μακριά από τον τόπο τους θα ονομάζονται εκθέματα και μόνον εδώ Ιστορία.

10 σχόλια:

Τρίτο πρόσωπο είπε...

Καλέ τι μεγαλεία είναι αυτά; Είπα να λείψω για μέρες και με το που γύρισα βλέπω καινούργια μαργαριτάρια στο πιο όμορφο blog του internet. Τι ωραία άρθρα, τι απίστευτες συνεργασίες (αν και δεν είδα νέο άρθρο του Δ. Αρκάδα), τι όμορφες εικόνες, τι θαυμάσια σχόλια;

Όλα ένα και ένα. Τι να πρωτοσχολιάσω; Ποιο να αφήσω και ποιο να αγκαλιάσω; Όλα τέλεια και όλα ενδιαφέροντα.

Το πρόβλημα είναι πως πέρασα στη πόλη σαν κομήτης και αύριο πάλι ξαναφεύγω. Φοβάμαι πως δεν θα έχω πρόσβαση στο internet. Υπομονή ώσπου να γυρίσω. Υπομονή και ελπίδα για όλα τα θαυμάσια που θα βρω με την επιστροφή μου. Υπουργέ σε θαυμάζω πάλι για την ακούραστη διάθεση και εργατικότητά σου που δεν εγκαταλείπει χιλιοστό ποιότητας στο μέσο του καλοκαιριού. Πολλά συγχαρητήρια.

Για το άρθρο δε θέλω να σχολιάσω κάτι γιατί θα αδικήσω τα υπόλοιπα και δεν το θέλω. Απίστευτο πάντως!

Ενθαλπία είπε...

Όταν άκουγα να μιλούν με περισσή λύπη για το γεγονός ότι τα «Ελγίνεια» μάρμαρα βρίσκονται σε ξένα χέρια λογισμοί που ποτέ δεν τόλμησα να ομολογήσω κατέκλυζαν το μυαλό μου. Σκεφτόμουν κατ΄αρχήν ότι ο τρόπος που τα αποκαλούμε δηλώνει ίσως ότι ζητάμε την επιστροφή τους περισσότερο από καπρίτσιο και όχι ως αναπόσπαστο, δικό μας, κομμάτι. Επίσης σκεφτόμουν πως ίσως εκεί κάνουν την καλύτερη δουλειά σαν πρεσβευτές για την Ελλάδα. Η σύγχρονη Ελλάδα, παραφράζοντας τον ποιητή, πληγώνει και τους σύγχρονους έλληνες και τους υπόλοιπους του κόσμου, αν μη τι άλλο, με την διάχυτη ακαλαισθησία και υποκουλτούρα της. Αν τα μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν πάντα εδώ, θα τα πληγώναμε-υποβαθμίζαμε και αυτά, αφού εμμένουμε πεισματικά στο «..περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαίς…». Όχι βέβαια πως δεν υποστηρίζω καθολικά και ολόψυχα την επιστροφή τους.
Όμως από τους εξαιρετικούς συλλογισμούς του Υπουργού ανακάλυψα και νέες παραμέτρους και μένω στη συγκλονιστική φράση «μακριά από τον τόπο τους θα ονομάζονται εκθέματα και μόνον εδώ Ιστορία» γιατί όντως οι ιδιότητες του όλου (τόπος, άνθρωποι, πολιτισμός, μνημεία και παράδοση, ύφος και ήθος, χρώμα, φως) είναι πολύ περισσότερο από το άθροισμα των επιμέρους.
Εξαιρετική ανάλυση και ιδιαίτερα μου άρεσε που δεν συνέπεσε με τα εγκαίνια. Δεν είναι ευκαιριακή ή συγκυριακή η συζήτηση αυτή.

Ανώνυμος είπε...

Θεωρώ ότι ο χειμαρρώδης - ελεύθερος λόγος σας Υπουργέ μου, καλύπτει σε βάθος, από κάθε πλευρά, με σωστά επιχειρήματα και μεγάλες «πικρές» αλήθειες, το θέμα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα.
Και εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα, από τον τρόπο και την θέρμη που τα υποστηρίζετε, χωρίς αγκυλώσεις και προκαταλήψεις.
Γνωρίζουμε εξ υπ’ αρχής, ότι τα Μουσεία προορίζονται να εκθέτουν αντικείμενα που έχουν αξία ιστορική και αντιπροσωπεύουν πολιτισμούς παλιότερους.
Εκεί ο επισκέπτης ερχόμενος σε επαφή με την τρισδιάστατη οντότητα αυτών των εκθεμάτων, αντιλαμβάνεται τον ρόλο και την θέση τους στην ιστορία του τόπου, απ’ όπου προέρχονται.
Η άποψή μου, όσον αφορά τα αρχιτεκτονικά τμήματα-εκθέματα, είναι ότι αξίζουν κάποια διαφορετική τύχη.
Και εννοώ όσα έχουν απομακρυνθεί και αποκοπεί τόσο βίαια από το εκάστοτε αρχαίο οικοδόμημα.
Όπως τα γλυπτά τμήματα του κλασσικού μνημείου του Παρθενώνα.
Που χαρακτηρισμένο σαν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, υπογραμμίζει ακριβώς την συμβολή και την αξία του στην εξέλιξη της ιστορίας της ανθρωπότητας.
Για να ανήκει σε όλους όσους μπορούν να συναισθάνονται αυτό του το μέγεθος.
Συνεπώς, τα συγκεκριμένα μάρμαρα, το να βρίσκονται κλεισμένα στους τέσσερις τοίχους του οποιουδήποτε Μουσείου, αισθάνομαι ότι αποτελεί ιεροσυλία και ο μόνος τρόπος για να αποκατασταθεί το ανοσιούργημα, είναι να επιστρέψουν, να επανατοποθετηθούν με σεβασμό εκεί όπου ανήκουν.
Όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και οι υποδομές τεχνολογικά, είναι βέβαιο ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί.
Πάνω στον Ιερό βράχο της Ακρόπολης, εκεί στο φυσικό τους περιβάλλον, που το αττικό φως τα έλουζε , όπως τα σχεδίασαν και τα φιλοτέχνησαν οι λαμπροί γλύπτες, Φειδίας, Ικτίνος και Καλλικράτης, αναδεικνύοντας την ανεπτυγμένη τεχνολογία της εποχής και την απαράμιλλη αισθητική τους, κάνοντας πραγματικότητα το όραμα του Περικλή.
Εκεί ακριβώς είναι η θέση τους. Ακουμπισμένα πάνω στα μητρικά τους μάρμαρα, που χάσκουν μισερά… Μόνο έτσι θα συμπληρωθεί και θα «ιαθεί» επιτέλους ο πληγωμένος ναός.
Θα ιαθούν όσες ελληνικές ψυχές και μη, συναισθάνονται το μέγεθος της αξίας τους στην ιστορία τούτου του τόπου.
Είναι πολύ σημαντικό να συμβεί, χωρίς μεγαλορρημοσύνες, τυμπανοκρουσίες και υπερφίαλο πνεύμα. Σεμνά με τον σεβασμό που αρμόζει.
Είμαι σίγουρη επίσης, ότι το χρωστάμε στα τα παιδιά μας και διδάσκοντάς τα έτσι, θα εκτιμήσουν τον αληθινό δίκαιο αγώνα, θα καταλάβουν γιατί ένας λαός έχει ανάγκη την ιστορία του, γιατί πρέπει να την διαφυλάττει σαν θησαυρό πολύτιμο, να την μεταφέρει ακούραστα, ενσυνείδητα στις επόμενες γενιές.
Ας αφουγκραστούμε την επιθυμία τους, αποκρυπτογραφώντας τον αέρινο ντελικάτο τους ψίθυρο..
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ

outsider είπε...

Προτείνω να δείτε το κείμενο στο παρακάτω link προκειμένου να φανεί μια πιο σφαιρική αντιμετώπιση του θέματος και των επιθέσεων που δέχτηκε η Εκκλησία μέσα από ανυπόστατες μεθοδεύσεις. Περιμένω τα σχόλιά σας.
http://www.oodegr.com/oode/epitheseis/gavras_1.htm

Ενθαλπία είπε...

…μα εντελώς τυχαία είδα το μήνυμα σου outsider! Και πήγα και στο link που προτείνεις και είναι όντως πολύ ενδιαφέρον. Τα Χριστούγεννα βρέθηκα τυχαία σε ένα λίγο άγνωστο περιβάλλον όπου ξέσπασε μια συζήτηση με μορφή tsunami για τις καταστροφές των Χριστιανών (που θα έπρεπε να αποκαλούνται Παυλιανιστές από αυτόν τον «ακατονόμαστο» Απ. Παύλο) στα Αρχαία μνημεία. Δε γνώριζα πολλά για να αποδείξω τη σαθρότατα των λόγων τους αλλά απέφυγα ούτως ή άλλως να αναμειχθώ γιατί η συζήτηση στερούνταν λογικής και ευγένειας, όπως και το video του Γαβρά άλλωστε. Αντίθετα υπερπερίσσευε η υπερβολή και η συναισθηματική φόρτιση. Δηλαδή η όποια συζήτηση ήταν μάταιη και περιττή. Όμως θαρρώ πως εσύ μπορείς να μας διαφωτίσεις καλύτερα με σχόλια σου.

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Αγαπητέ outsider χαίρομαι που μας δίνεις την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και να φωτίσουμε μια άλλη πλευρά του θέματος.
Στον παραπάνω σχολιασμό αναφέρθηκαν απόψεις που αφορούν το αν πρέπει και πότε να επιστρέψουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα στη χώρα μας.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση που μας παραπέμπεις είναι αλήθεια ότι θίγεται το θέμα του ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά, παραθέτονται τεκμηριωμένες απόψεις - αποδείξεις, που αντικρούουν το επίμαχο κομμάτι του βίντεο που καθιστά, κατά την άποψη του σκηνοθέτη, και τους Χριστιανούς υπεύθυνους για τους «βανδαλισμούς» της Ακρόπολης.
Μήπως ο Κύριος Γαβράς συνηθισμένος να δημιουργεί ταινίες βασισμένες σε κάποιο σενάριο με φανταστικές προεκτάσεις, επηρεασμένος από τις πεποιθήσεις του και τα προσωπικά του πιστεύω(που καθόλου δεν με αφορούν) και ίσως, λέω ίσως μεταχειρίστηκε το ντοκιμαντέρ ως ένα μέσο να τις κάνει παγκόσμια γνωστές, ακόμα μια φορά «χρησιμοποιώντας το» κυριολεκτικά μέσω της τέχνης του;
Ο κύριος Γαβράς ως καλλιτέχνης, μπορεί να έκανε την δουλειά του, όπως την φαντάστηκε ή τον εξυπηρετούσε, εκείνοι όμως που του ανέθεσαν αυτή την δουλειά φέρουν ολόκληρη την ευθύνη, γιατί ξέχασαν να του θέσουν όρια, να του υπενθυμίσουν ότι το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ δεν θα πρέπει να περιέχει ανακρίβειες και προσβολές, παρά να βασίζεται σε πηγές και ιστορικά γεγονότα που έχουν ελεγχθεί από επιστήμονες ειδήμονες εκείνης της ιστορικής περιόδου, να εμπεριέχει την αλήθεια και την ποιότητα που αρμόζει στην περίπτωσή του.
Και πριν παρουσιαστεί δημόσια κανένας δεν σκέφτηκε να ελέγξει το αποτέλεσμα;
Τόσο πολύ ανιστόρητα και αδιάφορα είναι πια τα άτομα που στελεχώνουν το Υπουργείο αυτό;
Ανησυχώ ακόμα περισσότερο.
Να γίνεται δημόσια ανάκληση μπρος - πίσω, να δίδονται επεξηγήσεις και διάφορα, που ευτελίζουν την πίστη μας, την νοημοσύνη μας, την ιστορία μας.
Τόσο που το εν λόγω ντοκιμαντέρ έφτασε να επισκιάσει τον σκοπό που υπηρετούσε, δηλαδή να αναδείξει το σύγχρονο Μουσείο, την επί ετών προσπάθεια της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα..
Με πικραίνει που σχεδόν όλα σε τούτη τη χώρα γίνονται τόσο πρόχειρα, ανεύθυνα, αδιάφορα.
Πότε επιτέλους θα την αντιπροσωπεύσουν όσοι πραγματικά την νοιάζονται αληθινά και την αγαπούν;
Όπως και η Ενθαλπία, περιμένω με πολύ ενδιαφέρον και την δική σου αναλυτική άποψη για το θέμα.

Unknown είπε...

A)
Σχετικά με την καταστροφή αρχαίων ναών από τους Χριστιανούς αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί θα πρέπει, όπως και σε όλα τα ιστορικά θέματα, να τα δούμε υπό το πρίσμα των κοινωνικών και ιστορικών συνθηκών που επικρατούσαν τη συγκεκριμένη εποχή, διότι διαφορετικά κάθε προσέγγιση θα είναι λανθασμένη και ατελής.
Γνωρίζουμε από αρκετές πηγές ότι υπήρξαν καταστροφές ειδωλολατρικών μνημείων από Χριστιανούς από τον 4ο έως και τον 6ο αιώνα, ωστόσο αν λάβουμε υπόψη μας τα αίτια αυτών των καταστροφών οι πράξεις αυτές θα μας φανούν απόλυτα λογικές.
Κατ΄ αρχήν για τις καταστροφές του 4ου αιώνος θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι υπήρχαν χιλιάδες άνθρωποι που είχαν δει τους συγγενείς τους να πεθαίνουν και να βασανίζονται από τους ειδωλολάτρες για τα πιστεύω τους.
Όλοι αυτοί, αν και χριστιανοί, ήταν πολύ δύσκολο να ξεχάσουν το τι έγινε και η φυσιολογική οργή τους βρήκε διέξοδο με την πρώτη ευκαιρία στις καταστροφές των ειδώλων-αγαλμάτων που έγιναν τα σύμβολα της καταπίεσης και του βασανισμού που υπέφεραν οι χριστιανοί επί τρεις αιώνες.
Μια ανάλογη συγκρίσιμη κατάσταση επικρατεί σήμερα με τα εγκλήματα του Ναζισμού και τα σύμβολά του.
Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 50 χρόνια αλλά κανείς δεν χρησιμοποιεί τον αγκυλωτό σταυρό παρά μόνο οι ναζιστές ενώ όλοι οι υπόλοιποι με το που τον βλέπουμε προκαταβαλλόμαστε αμέσως αρνητικά.
Και να σκεφτεί κανείς πως ο αγκυλωτός σταυρός ήταν ένα διακοσμητικό στοιχείο που χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα ακόμα και στα βυζαντινά έργα τέχνης!
Από τη στιγμή όμως που έγινε το σύμβολο των εγκλημάτων των Ναζί προκαλεί την οργή όλου του κόσμου.
Το ίδιο ακριβώς συνέβη και με τα αρχαία αγάλματα που απεικόνιζαν Θεούς κατά τους πρωτοχριστιανικούς αιώνες . Έγιναν τα σύμβολα της βαρβαρότητας.
Και μπορεί οι διωγμοί να έπαυσαν τον 4 ο αιώνα αλλά τα αγάλματα-είδωλα συνέχισαν να εκπροσωπούν τους διωγμούς, την καταπίεση, αλλά και τις λατρευτικές πρακτικές της αρχαίας θρησκείας στις οποίες συμπεριλαμβάνονταν κάθε είδους σεξουαλικά όργια , μαγείες, ακόμα και ανθρωποθυσίες όπως μαρτυρεί ο ίδιος ο Παυσανίας στο Ελλάδος Περιήγησης.
Ενδεικτικά αναφέρω το ιερό της Τρικλαρίας και του Λύκαιου Δία όπου μαρτυρούνται ανθρωποθυσίες μέχρι και τα ύστερα χρόνια της αρχαιότητος (Αναφέρονται και άλλα.) .
Οι μεν λοιπόν έσφαζαν και βασάνιζαν ανθρώπους οι δε κατέστρεφαν σε αντίποινα αγάλματα.
Το ποιος ήταν ο ποιο πολιτισμένος ας το αποφασίσει ο καθένας μόνος του.
Ωστόσο θα πρέπει να τονίσουμε πως οι ιστορικές αναφορές για τις καταστροφές μνημείων είναι λίγες και αφορούν κυρίως μνημεία ήσσονος σημασίας . Ο μοναδικός σημαντικός ναός που γνωρίζουμε ότι υπέστη καταστροφή από Χριστιανούς ήταν το Σεράπειον στην Αίγυπτο.
Για τα μνημεία του Ελληνικού χώρου δεν υπάρχει απολύτως καμία ιστορική αναφορά και καμία ιστορική τεκμηρίωση.
Στο θέμα του Παρθενώνα δεν θα αναφερθώ γιατί το link http://www.oodegr.com/oode/epitheseis/gavras_1.htm#_ftn17 με καλύπτει πλήρως.

Unknown είπε...

B)
Κάτι άλλο που θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας όταν ακούμε για τέτοιου είδους καταστροφές είναι πως οι Χριστιανοί δεν ήταν καμιά εξωτική φυλή που κατέκλυσε τον κόσμο και βασάνισε τους κακομοίρηδες τους ειδωλολάτρες. Ήταν οι ίδιοι οι ειδωλολάτρες που άλλαξαν πίστη και λογικά μετέτρεψαν τους δικούς τους ναούς από ειδωλολατρικούς σε χριστιανικούς. Ότι από τη διακόσμηση θεωρούσαν πως μπορούσαν να το κρατήσουν το κράτησαν ότι δε συμβάδιζε με τη νέα πίστη τους το απέρριψαν . Δικοί τους ήταν οι ναοί δικαίωμά τους ήτανε.
Η στάση των Χριστιανών απέναντι στα αγάλματα-είδωλα άλλαξε σταδιακά μετά την εξαφάνιση της ειδωλολατρίας και γνωρίζουμε από τους ιστορικούς πως η Βυζαντινή Κωνσταντινούπολη (αλλά και οι άλλες μεγάλες πόλεις) ήταν γεμάτη αρχαία έργα τέχνης.
Ένα άλλο ζήτημα που τίθεται συχνά τελευταία είναι οι διωγμοί των ειδωλολατρών από τους Χριστιανούς.
Κατ’ αρχήν αν διαβάσει κανείς θα διαπιστώσει ότι οι «διωγμοί» των ειδωλολατρών επί Μ. Θεοδοσίου και Ιουστινιανού δεν συμπεριλάμβαναν σε καμία περίπτωση φόνους ή βασανισμούς ανθρώπων αλλά μια σειρά από απαγορεύσεις στην δημόσια τέλεση των θρησκευτικών τους τελετών και στο κλείσιμο των ναών τους.
Ιδιωτικά μπορούσε κανείς να λατρεύει ότι ήθελε. Επίσης οι διωγμοί αυτοί δεν συμπεριλάμβαναν μόνο τους ειδωλολάτρες αλλά στην περίπτωση του Ιουστινιανού και διάφορες ομάδες από αιρετικούς Χριστιανούς και Εβραίους.
Αυτό αποδεικνύει καθαρά ότι οι διωγμοί αυτοί είχαν πολιτικό κίνητρο αφού οι αυτοκράτορες πάντοτε επιδίωκαν την ενότητα της αυτοκρατορίας και μέσω της Θρησκείας.
Όμως πόσο σκληροί ήταν οι διωγμοί αυτοί;
Ας αφήσουμε τους ίδιους τους ειδωλολάτρες να κρίνουν!
Ο σχολάρχης της σχολής των Αθηνών επί Ιουστινιανού Δαμάσκιος και ο επιφανέστερος φιλόσοφός της σχολής εκείνη την εποχή ο Σιμπλίκιος, αποδέχτηκαν μετά το κλείσιμο της Σχολής το 529 την πρόσκληση του βασιλιά Χοσρόη να πάνε στην Περσία, ένα έθνος που είχε παραμείνει ειδωλολατρικό .
Απογοητευμένοι όμως γύρισαν πίσω το 531!
Φαίνεται λοιπόν πως το Χριστιανικό Βυζάντιο ήταν ποιο φιλικός τόπος για τους ειδωλολάτρες φιλόσοφους από την ειδωλολατρική Περσία!
Τα σχόλια δικά σας.

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Θα ήθελα μόνο να πω στον PROHORO, ότι οι επεξηγήσεις και οι συνειρμοί του προσδίδουν μια λογική διάσταση στο θέμα.
Με λόγο απλό και ήρεμο όσα παραθέτεις, θεωρώ ότι άπτονται των ιστορικών μαρτυριών, όσων ασχολήθηκαν διεξοδικά και επισταμένα μ’ εκείνη την μεταβατική περίοδο.
Στο εν λόγω φιλμ, όμως υπεισέρχεται η προσωπική εμπάθεια του σκηνοθέτη, που την χρησιμοποιεί για να τονίσει την αντιπάθειά του στη Χριστιανική θρησκεία. Βασισμένο σε υπερβολές και σαφώς σε ιστορικές ανακρίβειες, το έργο του χάνει τον σκοπό και την αξία του.
Και φαίνεται τόσο ευδιάκριτα αυτή του η μεροληπτική προσπάθεια, αφού παρουσιάζει τις επόμενες καταστροφές και λεηλασίες, που έχουν και ιστορική βάση, ως υποδεέστερες (στο τέλος θα επιβραβεύσουμε τον Έλγιν, που ενώ άρπαξε τα γλυπτά, τα προστάτεψε από εμάς τους κακούς Έλληνες…) με τα διάφορα σκηνοθετικά τερτίπια που χρησιμοποιεί.
Δηλαδή δεν κρατά τις ισορροπίες, δεν αποδίδει τις ευθύνες με βάση την ιστορικότητα της εποχής, αλλά παρουσιάζει τα γεγονότα σύμφωνα με τις πεποιθήσεις του.
Αγνοεί ότι ο ελληνισμός γνωρίζει ιστορία.
Περιφρονεί επιστήμονες και ιστορικούς, που αναλώθηκαν στις μελέτες, τις ανασκαφές, την έρευνα. Για να στηρίξουν, να αποδείξουν.
Δείχνει ασέβεια στην αλήθεια.
Προσωπικά αυτό με ενοχλεί.
Η ισοπέδωση και η απαξίωση της νοημοσύνης όλων μας.
Θέλει να αποσύρει την υπογραφή του από το ψηφιακό φιλμάκι, γιατί λογοκρίθηκε και δεν το αντέχει η συνείδησή του…H ευθιξία του δημιουργού;
Την δική μας συνείδηση ποιος την σκέφτεται;
Εκείνος έσπειρε ανέμους και τώρα θερίζει θύελλες…Ή μήπως ωφελείται η φήμη του από τον σάλο και τις συζητήσεις; Ενδέχεται. Αν την δεδομένη στιγμή το έχει ανάγκη… Πώς να το γνωρίζουμε… Έχουμε γίνει όλοι καχύποπτοι πια…με τόσο παρασκήνιο…
Όπως έγραψα σε προηγούμενο σχόλιο, επιμένω, την ευθύνη όλη την φέρουν οι αρμόδιοι του υπουργείου.
Η δουλειά τους ήταν να ελέγξουν και να επιλέξουν προσεκτικά (βήμα-βήμα, καρέ-καρέ), το αξιολογικά ορθότερο, με βάση την ιστορία και την ποιότητα.
Πρώτα και όχι εκ των υστέρων.
Ήθελα να ήξερα, περιθώρια επιλογής δεν υπήρχαν;
Προτάσεις και δείγματα δουλειάς από άλλους σκηνοθέτες καθόλου;
Μονόδρομος ήταν τελικά αυτή τους η επιλογή;

Ενθαλπία είπε...

Κατατοπιστικότατες και εύκολα εποπτεύσιμες από τη λογική όντως οι επεξηγήσεις και τα επιχειρήματα σου “Prohoros”.
Και είναι πολύ λογικό και σοφό πως όλα τα ιστορικά γεγονότα, και εφόσον είναι επιστημονικά-ιστορικά εξακριβωμένα, πρέπει να μελετώνται και στο πλαίσιο και στο πνεύμα της εποχής που διαδραματίζονται.
Και σκέφτομαι πως το γεγονός ότι οι όποιες καταστροφές αγαλμάτων και ναών συνέβησαν σίγουρα δεν ήταν «κεντρικά» ελεγχόμενες και καθοδηγούμενες αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι και οι τρείς Ιεράρχες (και ιδιαιτέρως ο Ι. Χρυσόστομος αν δεν κάνω λάθος) ήταν λαμπροί κάτοχοι της «θύραθεν» ελληνικής παιδείας. Και όχι μόνο ασυμβίβαστο δεν ήταν αυτό με τη χριστιανική πίστη αλλά υποστήριξαν την ιδιαίτερη αξία της γνώσης της ελληνικής φιλοσοφίας για την διαπαιδαγώγηση των χριστιανών. Και έμπρακτα απέδειξαν την πεποίθηση τους αυτή.