Τρίτη 21 Ιουλίου 2009

Η προδοσία των ποιμένων

Καιρὸς λοιπὸν οἱ φορεῖς αὐτοῦ τοῦ εὐαγγελισμένου λόγου νὰ ἐξαντλήσουν σὲ προσωπικὸ ἐπίπεδο τὰ ὅρια τοῦ ἀγώνα τους, νὰ σύν-χωρέσουν καὶ νὰ σύν-χωρηθοῦν ἀπὸ τὸ ποίμνιό τους, νὰ συνταραχθοῦν ἐνώπιον τῆς ἀπώλειας αὐτοῦ καὶ νὰ ὁδηγήσουν τοὺς ἀνθρώπους στὸν τόπο τους, στὴν ἀποκατάσταση τοῦ προσώπου τους. Σὲ κάθε ἄλλη περίπτωση ὁ κίνδυνος τοῦ ποιμνίου κι ἡ ἀσφάλεια τῶν ὁδηγῶν του, ἰσοδυναμεῖ μὲ ἱστορικὴ προδοσία τῶν ποιμένων

Χρήστου Μαλεβίτση, πρόλογος στο έργο «Το θάρρος της υπάρξεως» του Πάουλ Τίλλιχ, εκδόσεις Δωδώνη

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τον άνθρωπο, είναι ο αφανισμός της ψυχής του. Ως σωτηρία της υπάρξεώς του, η χριστιανική αντίληψη θεωρεί την ανάσταση, την ακύρωση δηλαδή του ριζικού κακού, που για το πρόσωπο του καθενός μας είναι ο θάνατος.

Κατ’ εξοχήν κομιστές αυτού του ευαγγελίου είναι οι ποιμένες της Εκκλησίας. Δυστυχώς όμως, αυτό το ριζοσπαστικό μήνυμα ζωής ή θανάτου, παραμένει ανενεργό μπροστά στην αδυναμία του σύγχρονου κόσμου να το βιώσει. Οι άνθρωποι λοιπόν σήμερα ενδιαφέρονται για πεπερασμένες «σωτηρίες» , για λύσεις σε προβλήματα της καθημερινότητας, παραθεωρώντας την άπειρη «σωτηρία» που προσφέρει η Εκκλησία.

Το τραγικό είναι πως ακόμη κι αν ο άνθρωπος επιτύχει την άρση των όποιων προσωρινών προβλημάτων του, καταποντίζεται στο μηδέν, μέσω του θανάτου. Άρα οτιδήποτε κάνει ο άνθρωπος, που δεν τον οδηγεί στη σωτηρία του, μπορεί να είναι εν τέλει άχρηστο.

Η απομάκρυνση του πιστού από το πνεύμα του Ευαγγελίου, η ασυνέχεια της ασκήσεως σ’ αυτό και η αναζήτηση λύσεων προσωπικών και κοινωνικών προβλημάτων σε πολιτικοκοινωνικά σχήματα είναι μια αντίφαση που αναγνωρίζεται ως εκκοσμίκευση. Κι ενώ ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει έναν τέτοιο μάταιο αγώνα, οι ποιμένες της Εκκλησίας αδρανούν να προσφέρουν αυτή την άπειρη λύση της ανάστασης.

Αδράνεια; Επανάπαυση; Λησμονιά; Το ζήτημα δεν είναι η σκληροκαρδία κι η αδιαφορία του κόσμου να δεχτεί το κήρυγμα των ποιμένων. Η ευθύνη είναι πρώτα απ’ όλα δική τους να βρουν ή τέλος πάντων να ανοίξουν οι ίδιοι τους δρόμους που οδηγούν στην αποκατάσταση των επικοινωνιών. Αν μάλιστα η αλήθεια που κομίζει η θεολογική σκέψη δεν οικεί στους μυχούς της ψυχής του κάθε «απωλεσμένου» τότε δεν οικεί πουθενά.

Καιρός λοιπόν οι φορείς αυτού του ευαγγελισμένου λόγου να εξαντλήσουν σε προσωπικό επίπεδο τα όρια του αγώνα τους, να συνταραχθούν ενώπιον της απώλειας του ποιμνίου τους και να οδηγήσουν τους ανθρώπους στον τόπο τους, στην αποκατάσταση του προσώπου τους. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο κίνδυνος του ποιμνίου κι η ασφάλεια των οδηγών του, ισοδυναμεί με ιστορική προδοσία των ποιμένων.

Η ευθύνη είναι λοιπόν είναι πρώτα απ’ όλα δική τους˙ να βρουν ή τέλος πάντων να ανοίξουν οι ίδιοι τους δρόμους που οδηγούν στην αποκατάσταση των επικοινωνιών. Αν μάλιστα η αλήθεια που κομίζει η θεολογική σκέψη δεν οικεί στους μυχούς της ψυχής του κάθε «απωλεσμένου» τότε δεν οικεί πουθενά.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικά επίκαιρο το θέμα σας Υπουργέ μου, που αφορά την συμπεριφορά των ποιμένων, που ο Θεός εμπιστεύθηκε την διαφύλαξη των λογικών του προβάτων. Συμφωνώ μαζί σας ότι η σωτηρία της ψυχής αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του κάθε Χριστιανού, την μοναδική του επιδίωξη και εκλογή, τον μόνο τρόπο διάσωσης της ψυχής του. Ο φιλόσοφος Χρ. Μαλεβίτσης με το προοιμιακό του κείμενο στο έργο του Πάουλ Τίλλιχ, «Το θάρρος της υπάρξεως», λειτουργεί προφητικά και επισημαίνει ότι η Εκκλησία έχει ανάγκη από την αγιότητα , τη σεμνότητα και την αγωνιστικότητα των Ποιμένων της.
«Ποιμένες πολλοί διέφθειραν τον αμπελώνα μου εμόλυναν την μερίδα μου, έδωκαν την μερίδα την επιθυμητήν μου εις έρημον άβατον, ετέθη εις αφανισμόν απωλείας» αναφέρει ο Ιερεμίας (ιβ, 10) επιβεβαιώνοντας όσα συνέβαιναν και τότε.
Και στην εποχή μας συχνά επαναλαμβάνονται και συγκλονίζουν, σκανδαλίζουν θα έλεγα, κάποιοι «φορείς του ευαγγελισμένου λόγου», που έχουν απολέσει την ενδεδειγμένη οδό, οδηγώντας εαυτούς εκτός αυτής, με φυσικό επακόλουθο να εγκαταλείπουν το ποίμνιο τους έρμαιο στον πόνο, στην ανασφάλεια, στην δυστυχία, ακέφαλο από τον οδηγό της πίστης και της ελπίδας. Είναι τόσο εύκολο ο πιστός να παρασυρθεί και να «παραθεωρήσει», την οδό της σωτηρίας του, που είναι αυτή που του προσφέρει η Εκκλησία, όπως πολύ σωστά και εσείς επισημαίνετε, αφημένος χωρίς ελπίδα μέσα στους δαιδαλώδεις δρόμους των αιρέσεων, των μάγων και των θαυματοποιών, των πρόσκαιρων επιφανειακών λύσεων. Συνάμα λυπηρό, εκείνοι που κλήθηκαν να διαφυλάττουν και να παρηγορούν, να αμελούν το Θεϊκό τους έργο τόσο προκλητικά, αφήνοντας το ποίμνιο τους διχασμένο, μοναχό..Τα διεφθαρμένα άρρωστα μέλη της εκκλησίας μόνο θλίψη και απογοήτευση γεμίζουν τους πιστούς κλονίζοντας τους, καθώς δημιουργούν ένα αίσθημα προδοσίας. Ο Ιεζεκιήλ (κεφ. ΛΔ΄) για το ίδιο θέμα, συμπληρώνει πολύ παραστατικά «ω ποιμένες Ισραήλ, μη βόσκουσι ποιμένες εαυτούς; ου τα πρόβατα βόσκουσιν οι ποιμένες; ιδού το γάλα κατέσθετε και τα έρια περιβάλλεσθε και το παχύ σφάζετε και τα πρόβατά μου ου βόσκετε. το ησθενηκός ουκ ενισχύσατε και το κακώς έχον ουκ εσωματοποιήσατε και το συντετριμμένον ου κατεδήσατε και το πλανώμενον ουκ επεστρέψατε και το απολωλός ουκ εζητήσατε και το ισχυρόν κατηργάσασθε μόχθω. και διεσπάρη τα πρόβατά μου δια το μη είναι ποιμένας και εγενήθη εις κατάβρωμα πάσι τοις θηρίοις του αγρού, δια τούτο, τάδε λέγει Κύριος· ιδού εγώ επί τους ποιμένας και εκζητήσω τα πρόβατά μου εκ των χειρών αυτών..» και «το αίμα αυτών εκ των χειρών σας εκζητήσω..»
Επιτακτικό λοιπόν να αφυπνισθούν, να αντιληφθούν εγκαίρως το «ξεστράτισμα» και την ανάγκη να θεραπευθούν, να επανενταχθούν στα πλαίσια της ποιμαντικής τους ζωής, την οποία ετάχθησαν να υπηρετούν.
Η αυτογνωσία, η ανάγκη μετάνοιας και συγχώρεσης αποτελεί το πρώτο σημαντικό ορθό βήμα της «επιστροφής» του απολωλότος ποιμένα.
Ο αγώνας ώστε να εξευρεθεί ο τρόπος αποκατάστασης της εμπιστοσύνης του ποιμνίου, το οποίο αισθανόμενο την ειλικρινή μεταμέλεια, αφοσίωση, θα επανακάμψει μετανοημένο, έτοιμο να δεχτεί τον λόγο του Θεού.
Οι ισορροπίες είναι πραγματικά δύσκολες στην εποχή μας, χρειάζεται δύναμη αφού η πολλή εξωστρέφεια της Εκκλησίας( η εκκοσμίκευση) μπορεί να την απομακρύνει από την πνευματικότητά της και η πολλή εσωστρέφεια να την απομονώσει πίσω από τους τοίχους των Ναών, μακριά από την ενδυνάμωση, την υποστήριξη των πιστών.
Θέλω να ελπίζω, ότι η πλειοψηφία των ποιμένων, που είναι εμποτισμένοι με την χριστιανική αγάπη που δεν έχει όρια, προσωρινότητα, το άγχος και τον φόβο της μεταβλητότητας, παρά μόνον την ασφάλεια και την βεβαιότητα της αιωνιότητας, θα αγωνίζονται και θα ευρίσκουν ειλικρινείς τρόπους προσέγγισης, επικοινωνίας, συμπαράστασης, ανύψωσης της ψυχής των ανθρώπων της κοινωνίας του σήμερα, που κυριολεκτικά βάλλεται από παντού ανηλεώς και τόσο μεγάλη ανάγκη έχει την σταθερότητα της αληθινής πίστης και της ελπίδας.
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ