Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2009

Οι εκλογές, ο εξουσιαστής και ο αντεξουσιαστής

Ο Εξουσιαστής διαθέτει ένα κεφάλι ξύλινο, ασυγκίνητο, ανέκφραστο, αμετακίνητο, «κενόν αισθημάτων και ιδεών και πλήρες φιλοδοξιών».

Ένα κόμμα «αναπτυγμένου» τόπου διαβαίνει τον χρόνο μέσα από τις αντιθέσεις του. Εδώ, σ' εμάς, καταλύεται από τον χρόνο ή αλλάζει τίτλους.

Τώρα τελευταία αποκτήσαμε και τις τυπικές διαδικασίες - συνέδρια, επιτροπές, αποφάσεις - μονότονες, μονόφωνες, που καταλήγουν σε σχοινοτενή πορίσματα τα οποία απηχούν τη διευκόλυνση των φιλοδοξιών του εξουσιαστή. Το πιο ανησυχητικό! Επειδή όλοι μας κρύβουμε μέσα μας έναν μικρό εξουσιαστή, αποτυχημένο, καταπιεσμένο, ανεκπλήρωτο, δεχόμαστε τον επιτυχόντα σαν μια προέκταση φανταστική του εαυτού μας. Όπως δεχόμαστε τον φθόνο των φθονερών, τη λάσπη των λασπολόγων, την ηθικολογία των ανηθίκων, τις καταγγελίες των βρωμερών καταδοτών.

Διότι εμπεριέχουν φθόνον, λασπολογική διάθεση, ανηθικότητα, καταδοτικά συμπλέγματα και χοιροστασιακή αναπνοή.

Τα ακριβά πρότυπα, τα διαθέτοντα αρετή και ιδιότητες χαρισματικές, χρειάζονται πρωτίστως αρετή και αθωότητα για να γίνουν αποδεκτά - χαρακτηριστικά αντεξουσιαστή. Γι' αυτό και στον λαϊκιστικό καιρό μας, της εύκολης λείας οπαδών και των ακόμη πιο εύκολων φιλοδοξιών, η έννοια του αντεξουσιαστή δεν είναι εφικτή ούτε καν νοητή! Και αναδύεται εκ των βάλτων και των απορριμμάτων πανένδοξος, απόλυτος, αμετακίνητος ο ένας, ο αδιαφιλονίκητος Εξουσιαστής.

Προτείνω: μία αντεξουσιαστική εκστρατεία. Έναν σιωπηλό πόλεμο που, αν συντελεστεί μ' επιμονή, κάτι αληθινά καλό μπορεί να επιφέρει.

Από τα «Σχόλια του Τρίτου» του Μάνου Χατζιδάκι, εκδόσεις Εξάντας

Το παραπάνω απόσπασμα του Μ. Χατζιδάκι μου ήρθε στο νου τις τελευταίες μέρες του προεκλογικού αγώνα και τις πρώτες ώρες μετά την ανακοίνωση των εκλογικών αποτελεσμάτων. Τι ήταν, απόρησα, όλο αυτό το γεγονός που συρθήκαμε τον τελευταίο μήνα; Για ποιο λόγο και στην εξυπηρέτηση ποιων ελπίδων συρθήκαμε από αηδιαστικούς μονολόγους φερέφωνων δημοσιογραφίσκων ή επαγγελματιών καλοταϊσμένων πολιτικών; Θα σωθεί επιτέλους αυτή η χώρα ή θα συνεχίσει αυτό που χρόνια τώρα της έμαθαν καλά να κάνει, υπάκουη σε αποχαυνωτές, μικρονοϊκούς απόγονους πολιτικών τζακιών; Τον ανιψιό Καραμανλή διαδέχτηκε ο γιος Παπανδρέου, κι αύριο ίσως η κόρη Μητσοτάκη ή κάποιο ξεχασμένο εγγόνι ή ανίψι κάποιου παλιού πρωθυπουργού. Γνώριμη η πολιτική μας μοίρα.

Και μιας και ο λόγος για παλιούς πολιτικούς, θυμάμαι που ο Γεώργιος Παπανδρέου (ο παππούς του νυν πρωθυπουργού), ενώπιον φαινομένων κομματικού κράτους και ασυδοσίας, ασυγκρίτως υποδεέστερα από τα σημερινά, κήρυττε τον περίφημο «ανένδοτο αγώνα» καλώντας τον λαό στους δρόμους να περιφρουρήσει ο ίδιος τη δημοκρατία και το Σύνταγμα.

Για να εμπεδώσω καλύτερα αυτό το συνειρμό ξαπλώνω πιο αναπαυτικά στη πολυθρόνα μου βλέποντας τον Χατζηνικολάου και τη Στάη να συναγωνίζονται σε κομπασμό και αλαζονεία τον Πρετεντέρη ή την Τρέμη, τον Τράγκα να παραβγαίνει σε εμετικά ευφυολογήματα τον Παπαδάκη, τον Ευαγγελάτο να αγωνιά να ανιχνεύσει κάποιο εκλογικό σκάνδαλο, τόσους και τόσους τυχάρπαστους καλεσμένους που ασφαλώς έχουν λόγο και για την πολιτική (εκτός από το μαγείρεμα και το κουτσομπολιό) και κάποια ονόματα πολιτικών προσώπων που βαρεθήκαμε μέσα από τις επαναλαμβανόμενες διακαναλικές παρουσίες να ακούμε να αξιολογούν τη νέα πολιτική κατάσταση της χώρας με την ίδια άνεση κι επιχειρηματολογία λες και πρόκειται για νούμερα τηλεθέασης ή την κατάκτηση του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου. (θυμάται κανείς τι ξεχωριστό είπαν όλοι τους;)

Άλλες εποχές άλλα ήθη σκέφτηκα κλείνοντας τη τηλεόραση. Ο «ανένδοτος» του παππού Παπανδρέου απευθυνόταν σε πολίτες που δεν κατευθύνονταν από εταιρίες δημοσκοπήσεων και υποψιάζονταν έστω τα πρώτιστα και ουσιώδη εθνικά προβλήματα. Σήμερα αλλάζουμε από συνήθειο κυβερνήσεις (ή καλύτερα τζάκια εξουσιαστών κατά τον Χατζιδάκι) δίχως αλλαγή πολιτικής ιδεολογίας, χωρίς κοινωνικό όραμα, χωρίς ίχνος υποψίας για τα ουσιώδη προβλήματα της πατρίδας. Το κριτήριο της ψήφου μας το ορίζει το πόσο εύκολα μπορούμε να «χώσουμε» το παιδί μας σε κάποια δημοσιοϋπαλληλική θέση, στο πόσο εύπεπτη ήταν η προπαγάνδα που μας σέρβιραν, στο πόσο ανέξοδα θα μπορέσουμε να νομιμοποιήσουμε το αυθαίρετό μας, στο κατά πόσο βρε αδερφέ η ζωή μας θα γίνει πιο «εύκολη» μέσα από αυξήσεις μισθών με λιγότερο ως καθόλου κόπο, μέσα από την αλλοτρίωση θεσμών που εμποδίζουν την καλοπέρασή μας.

Δυστυχώς όμως σε κοινωνίες με χαμηλούς δείχτες κατά κεφαλήν καλλιέργειας, σαν τη δική μας, θα αναγκαστούμε (όλοι το απευχόμαστε μα το τηρούμε απαρέγκλιτα) να ξαναζήσουμε προτάσεις διαχειριστικών «βελτιώσεων» που δεν θα αλλάξουν σε τίποτα την πρόοδο της πατρίδας μας παρά θα μεταβάλλουν σε ελάχιστο βαθμό τις καταστάσεις που έχουν εδώ και χρόνια διαμορφωθεί. Πώς συμβαίνει αυτό; Απλά συνεχίζοντας με τη δική μας ψήφο (!!!) την δουλικά ακολουθούμενη παγκοσμιοποιημένη πολιτική πρακτική ξένων κέντρων αποφάσεων, τη χυδαία εμπορευματοποίηση του κοινοβουλευτισμού, τη μεθοδική αποχαύνωση των μαζών, την αδιάντροπη αναξιοκρατία, την κοινωνική παθητικότητα μπροστά σε προκλητικά σκάνδαλα, σε απροκάλυπτα ψεύδη, σε κραυγαλέες κοινωνικές αδικίες.

Ο Χατζιδάκις είναι σαφής. Ίσως η γνώμη του να είναι κι ο μόνος δρόμος της δημοκρατικής αναγέννησης στον τόπο μας. Οι εξουσιαστές δεν αλλάζουν. Εμείς θα πρέπει να ακολουθήσουμε «ακριβά» πρότυπα ανθρώπων που να διαθέτουν αρετή και ιδιότητες χαρισματικές, για να αποκτήσουμε χαρακτηριστικά αντεξουσιαστή. Ίσως τότε ο «ανένδοτος» του παππού Παπανδρέου «να νοηματοδοτηθεί από αγωνία και κοινό αγώνα για το δικαίωμα στην ελευθερία, στη δίκαιη μεταχείριση, στην αξιοπρέπεια, στη δημιουργική ελπίδα. Nα απαιτήσει αλήθεια στη σχέση πολίτη και εξουσίας, τίμια διαχείριση του κοινωνικού πλούτου, όραμα ταύτισης της πατρίδας με τον πολιτισμό και την ανθρώπινη καλλιέργεια».

Τι όμορφη η πρόταση του συγγραφέα για μία αντεξουσιαστική εκστρατεία. Έναν σιωπηλό πόλεμο που, αν συντελεστεί μ' επιμονή, κάτι αληθινά καλό μπορεί να επιφέρει. Πιθανόν αυτή να είναι και η δική μας ορθότερη πολιτική συμπεριφορά. Υγιή κριτήρια χρειάζονται και διάθεση για αγώνα. Και τα πρότυπα θα βρεθούν. Αργά ή γρήγορα...

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΣΟ ΣΩΣΤΑ ΤΑ ΛΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕ ΜΟΥ....
ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΜΑΙ ΟΜΩΣ ΟΤΑΝ ΔΙΑΠΙΣΤΟΝΩ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΟΤΙ ΠΟΛΟΙ ΛΙΓΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΖΑ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΥΝ ΕΤΣΙ ΣΩΣΤΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ .ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΚΑΛΟ....ΚΛΕΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΠΛΗΡΩΜΕΝΟΥΣ ΑΠΟΧΑΥΝΩΤΕΣ ΤΩΝ ΜΜΕ.ΑΠΟΚΤΙΣΤΕ ΠΡΩΤΥΠΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΣ ΕΛΠΙΣΟΥΜΕ ΚΑΠΟΤΕ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ.

Volta είπε...

Απίστευτο και αυτό το άρθρο υπουργέ. Ο Ανώνυμος τα λέει πολύ καλά και εγώ πιστεύω πως στο τόπο μας δε θα δούμε ποτέ αληθινή αλλαγή για το κοινό καλό, την εθνική πρόοδο.
Από τζάκι σε τζάκι εξουσιαστών θα γυρνάμε και θα νομίζουμε πως κάτι πετύχαμε που αλλάξαμε δουλέμπορους.
Πολιτική κατάντια.

δημήτρης αρκάδας είπε...

Σε κάθε τριτοκοσμική κοινωνία, όπως η δική μας, η οποία δεν έχει περάσει μέσα από την εμπειρία του διαφωτισμού και των συνεπαγωγών του (κριτική σκέψη, ορθολογισμός, ατομικότητα) εμφανίζονται ανάλογου είδους φαινόμενα: νεποτισμός, οικογενειοκρατία, τοπικοί και πανεθνικοί νταβατζήδες σε κάθε δημόσιο και ιδιωτικό χώρο, οι οποίοι γδέρνουν όποιον μπορούν και μάλιστα χωρίς συνέπειες.
Ωστόσο, πρέπει να μην ξεχνούμε ότι η Δύση, η οποία έφθασε σε τέτοια όρια δημόσιας και ιδιωτικής ζωής τα οποία τώρα θαυμάζουμε και ενδεχομένως ζηλεύουμε, χρειάστηκε να περάσει δια πυρός και σιδήρου, να βιώσει τρομερές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές, να επαναστατήσει ενάντια σε ολιγαρχικά κατεστημένα, όπως στην γαλλική επανάσταση, για να αρχίσει να χτίζει έναν κόσμο τελείως διαφορετικό από τον δικό μας "παραδοσιακό" κόσμο, όπου κυριαρχεί ο ανορθολογισμός, οι πελατειακές σχέσεις και η υποτακτική προδιάθεση. Αναρωτηθήκατε, ποτέ, αγαπητοί φίλοι, αν είμαστε έτοιμοι ή αν θέλουμε να περάσουμε από ανάλογες διαδικασίες?

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Αγαπητοί μου προλαλήσαντες, ο Μάνος Χατζηδάκις, ο κατά τον Γιώργο Στεφανάκη "Αριστοκρατικά αντάρτης, Φανατικά Αντιφατικός, Ασχεδίαστα Οργανωμένος", είναι αλήθεια πως μέσα από την μουσική του, τον εύστοχο λόγο στα ραδιοφωνικά του σχόλια κατά την περίοδο 1978-1980 στο Γ' πρόγραμμα, παραμένει απίστευτα επίκαιρος και διαχρονικός.
Με το αιρετικό εφηβικό του πνεύμα, πάντα ασυμβίβαστο, υπενθυμίζει το χρέος μας για αντίσταση στα άσχημα, τα μέτρια, τα φτηνά.
"Ο λαχειοπώλης τ' ουρανού που μοίραζε αριθμούς σε ξωτικά και αγγέλους" κάνοντας κοινωνική κριτική κατακεραυνώνει από το μικρόφωνo, την εξουσία, χαρακτηρίζοντάς την "ανεγκέφαλη και εγωπαθή κυρία που αγαπάει τους εραστές της, που καταδιώκει όσους την αντιπαθούν, την εχθρεύονται".
Παρά το γεγονός ότι η παρούσα πολιτική κατάσταση στη χώρα μας είναι θολή και αβέβαιη, θα ήθελα να σημειώσω ότι "ο σιωπηλός πόλεμος" ίσως έχει ήδη αρχίσει να εξυφαίνεται και να εκδηλώνεται.
Και αναφέρομαι στο γεγονός που επιμελώς αποσιωπείται από την τέταρτη εξουσία του Τύπου και όσων άπτονται με το θέμα, εκείνο της μεγάλης αποχής στις τελευταίες εκλογές.
Το ένα τρίτο του λαού απέχοντας, εξέφρασε την ηχηρή του διαμαρτυρία για την μη αποδεκτή πολιτική κατάσταση που επικρατεί στον τόπο μας, τα σκάνδαλα, την ανηθικότητα, τις κοινωνικές αδικίες, τονίζοντας έτσι την έλλειψη εμπιστοσύνης του.
Έχω την αίσθηση ότι η νεότερη γεννιά ψάχνεται φανερά ανήσυχη, αγωνιά για το μέλλον του τόπου, το δικό της μέλλον.
Μπορεί ίσως ακόμη να μην έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για τις μεγάλες ριζοσπαστικές αλλαγές, αφού ένα μέρος του λαού παραμένει κολλημένο στο κατοχικό του σύνδρομο, του "άρπαξε να φας και κλέψε νάχεις", που αποδέχεται, παραβλέπει και επιτρέπει το ανάλογο φέρσιμο στους πολιτικούς του.
Ναι χρειαζόμαστε 'διαφανή' πρόσωπα να εμπνέουν με αρετή και ηθική, ώστε να οδηγήσουν την χώρα στη θέση που της αξίζει.
Όμως θεωρώ ότι είναι άδικο να απαξιώνουμε τον τόπο μας, να απογοητεύουμε τους νέους μας, να ξεχνάμε ότι ο λαός μας βασανίστηκε σε κατοχές και εμφυλίους, έγινε μήλο της έριδας σε κατανομές λόγω της γεωγραφικής της θέσης, και σαν προσπάθησε να ορθοποδήσει πατώντας στο "νηπιαγωγείο" της Δημοκρατίας, σπρώχθηκε τόσο απότομα από τις ανάγκες των καιρών να παρακολουθεί μαθήματα στο "πανεπιστήμιο" της πολιτικής και των εξελίξεων...
Όλα εκείνα τα κενά, τις ελλείψεις της πολιτικής παιδείας εκμεταλεύτηκαν επιτείδιοι οπορτιουνιστές πολιτικάντηδες, πειραματιζόμενοι, οδηγώντας την στην δυσχερή θέση που βρίσκεται.
Αντί να παριστάνουμε τους αυστηρούς κριτές, κοιτάζοντας μόνο πίσω στο παρελθόν, καλό είναι να αγωνιζόμαστε εμπνέοντας με το ήθος και τις πράξεις μας τους νέους.
Ας τους βοηθήσουμε να αποχτήσουν το υγιές κρτήριο, ώστε να ανακαλύψουν και να επιλέξουν εκείνους τους οραματιστές πολιτικούς που μισούν την εξουσία, όμως αγαπούν την ευημερία του τόπου, το καλό του λαού.

δημήτρης αρκάδας είπε...

Γιατί, Ενδελέχεια, θεωρείς ότι
"είναι άδικο να απαξιώνουμε τον τόπο μας, να απογοητεύουμε τους νέους μας, να ξεχνάμε ότι ο λαός μας βασανίστηκε σε κατοχές και εμφυλίους, έγινε μήλο της έριδας σε κατανομές λόγω της γεωγραφικής της θέσης, και σαν προσπάθησε να ορθοποδήσει πατώντας στο "νηπιαγωγείο" της Δημοκρατίας, σπρώχθηκε τόσο απότομα από τις ανάγκες των καιρών να παρακολουθεί μαθήματα στο "πανεπιστήμιο" της πολιτικής και των εξελίξεων...";
Σε τί ακριβώς συνίσταται η αδικία; Οι νέοι μας είναι ήδη απογοητευμένοι, τους χαρίσαμε ήδη αυτό που είμαστε ως κοινωνία: ένα μεγάλο αδιέξοδο (η μνήμη από τα γεγονότα του Δεκέμβρη είναι πολύ νωπή ακόμη). Μήπως για όλες αυτές τις συμφορές που υποστήκαμε ως κοινωνία και ως έθνος δεν φταίμε πρωτίστως εμείς; Ο εθνικός διχασμός, ο εμφύλιος, οι πολιτικές διώξεις αντιφρονούντων, όλα αυτά είναι τα προαπαιτούμενα για να ωριμάσει πολιτικά και κοινωνικά ένας λαός και να βγάλει τα απαραίτητα συμπεράσματα για να οργανώσει καλύτερα τη ζωή του. Εσύ πιστεύεις, με το χέρι στην καρδιά, ότι μάθαμε ως λαός από τις συμφορές μας ή επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη, τα οποία βεβαίως πληρώνουμε;

Αναφέρεις επίσης ότι "Αντί να παριστάνουμε τους αυστηρούς κριτές, κοιτάζοντας μόνο πίσω στο παρελθόν, καλό είναι να αγωνιζόμαστε εμπνέοντας με το ήθος και τις πράξεις μας τους νέους.
Ας τους βοηθήσουμε να αποχτήσουν το υγιές κρτήριο, ώστε να ανακαλύψουν και να επιλέξουν εκείνους τους οραματιστές πολιτικούς που μισούν την εξουσία, όμως αγαπούν την ευημερία του τόπου, το καλό του λαού".
Πώς θα γίνει αυτό;Αν υπήρχαν δυνάμεις, πολιτικές και κοινωνικές στον τόπο μας, ικανές να εμπνεύσουν τους νέους, δεν θα το είχαν ήδη κάνει; Ποιός θεσμός θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν όραμα και κριτήρια για τη ζωή τους; Η εκκλησία, το σχολείο, τα κόμματα, ή κάτι άλλο;
Αν δεν πάρουμε απόφαση ότι τίποτε δεν μας χαρίζεται, ότι για να επιβιώσουμε είτε ως πρόσωπα είτε ως έθνος χρειάζεται να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, να συγκρουστούμε με κατεστημένες νοοτροπίες και με κάθε είδους "βολέματα", να πονέσουμε στην κυριολεξία, όχι μεταφορικά και ρητορικά, τότε το μέλλον μας (κι ας μην ακουστεί αυτό ηττοπαθές ή απαισιόδοξο) δεν διαγράφεται απλώς σκοτεινό, αλλά ανύπαρκτο. Γιατί φοβάμαι (και μακάρι εδώ να είμαι υπερβολικός και να διαψευσθώ) ότι ο χρόνος τρέχει εναντίον μας και τώρα πλέον ούτε θέλουμε, ούτε μπορούμε να αντιδράσουμε.

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Αγαπητέ Δημήτρη Αρκάδα, εκφράζοντας την άποψή μου, ενδέχεται να κάνω λάθος, ή ακόμα και κάποιοι να διαφωνούν μ' αυτήν ριζικά. Δεκτό και πολλές φορές απαραίτητο, για τον διάλογο.
Λόγω του χαρακτήρα μου, που δυστυχώς κουβαλάω και έχω αποδεχτεί, είναι αδύνατον να μηδενίζω και να απαξιώνω τα πάντα. Γι'αυτό λέω ότι είναι άδικο, να ζούμε χωρίς ελπίδα, να θεωρούμε ότι σε τούτο τον τόπο τα πάντα είναι μόνο "μαύρα" και έτσι θα παραμείνουν. Στον τόπο μας έχουν γίνει και αγώνες, έχει παραχθεί και έργο, και πολιτισμός. Όχι όσα θα μπορούσαμε, όμως ας μην τα παραβλέπουμε εντελώς.
Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα ναι, όχι αδιέξοδα κατ' εμένα όσο υπάρχει πίστη και ελπίδα. Όχι όσο υπάρχουν νέοι με οράματα. Οι λύσεις μπορεί να φαίνονται δύσκολες, αλλά υπάρχουν.
Έχουν χρέος οι γονείς, η εκπαίδευση, η κοινωνία,η εκκλησία, το κράτος, να βρούν τρόπους, να ανοίξουν δρόμους για το μέλλον των νέων ανθρώπων. Εννοώ ότι δεν έχουμε δικαίωμα να τους απογοητεύουμε. Δηλαδή να τους προκαταλαμβάνουμε αρνητικά. Ας τους αφήσουμε να παλαίψουν με ανοιχτά τα φτερά, μην τους τα ψαλιδίζουμε εκ των προτέρων μαυρίζοντας τα πάντα. Δεν λέω να ωραιοποιούμε τα πράγματα.. Μόνο να τους εκπαιδεύσουμε έτσι και να τους επιτρέψουμε να ζήσουν, να αγωνιστούν, να δώσουν τις δικές τους φρέσκιες προτάσεις - λύσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες της δικής τους εποχής. Σ' αυτό το σημείο θεωρώ ότι συνίσταται η αδικία.
Υπάρχουν φωνές και δυνάμεις στον τόπο που εμπνέουν-εμψυχώνουν τους νέους αναμφισβήτητα. Γιατί Δημήτρη Αρκάδα αμφισβητείς ότι η φωνή σου, η αγωνία σου, το εκπαιδευτικό σου έγο αποτελεί σπίθα στον επερχόμενο αγώνα των αναγκαίων αλλαγών;
Δεν είναι τυχαίο που παρά τις αντίξοες συνθήκες όλο και περισσότεροι -νεώτεροι άνθρωποι μορφώνονται , ασχολούνται με τα κοινά, αμφισβητούν, μάχονται, προχωρούν.
Όσον αφορά την άποψή μου για την συμπεριφορά των πολιτικών μας την έχω αναλύσει σε παλιότερα σχόλια, στις προηγούμενες εκλογές.
Για τις συμφορές που υποστήκαμε σαν λαός, ηθελημένα ή αθέλητα, ας μην ξεχνάμε κάτι πολύ σημαντικό. Όταν βιώνεις την συμφορά χάνεις κυριολεκτικά τον μπούσουλα της ζωής πολύ εύκολα. Έτσι μπερδεμένος και πολιτικά απαίδευτος, βάζοντας την επιβίωση μπροστά, ενδέχεται να παραπλανηθείς από τον εκάστοτε "σωτήρα". Γνωρίζουμε ότι κάποιοι λαοπλάνοι πολιτικοί καταφέρνουν και "μεταχειρίζονται" τις μάζες με υποσχέσεις και μεγαλοστομίες για να εκπληρώσουν τις φιλοδοξίες τους. Και λέω πως τότε, αντί να ωριμάσει πολιτικά ο λαός, παγιδεύεται εύκολα στην παντιέρα του "ο σώζων ευαυτόν σωθήτω". Και ακριβώς επειδή είναι απαίδευτος πολιτικά δεν γνωρίζει πως να διαχειριστεί ούτε τις ελευθερίες ούτε τα πλεονεκτήματα της Δημοκρατίας που απέκτησε με αίμα και αγώνες. Αυτό εννοώ ότι από το νηπιαγωγείο πήγε πανεπιστήμιο. Χωρίς να ωριμάσει, να αντιληφθεί, να διακρίνει ποιό το καλό για το μέλλον της χώρας, κλείνεται στο δικό του καλό, της προσωπικής του ευδαιμονίας.
Και μπορεί "το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού", αλλά να που εμείς οι άνθρωποι επαναλαμβάνουμε τα λάθη μας ξανά και ξανά, εμπιστευόμενοι τις τύχες μας σε λάθος ανθρώπους.
Εκ των υστέρων βέβαια είναι εύκολο να κρίνουμε τα μεγάλα λάθη εκείνης της εποχής εκ του ασφαλούς, αφού λίγο έως πολύ διαθέτουμε τα βασικά της επιβίωσης και τα παιδιά μας ενδέχεται πολλά περισσότερα απ' όσα χρειάζονται..Το θέμα είναι πως τα αξιολογούμε, αν παίρνουμε μαθήματα.
Έχω επιφυλάξεις και φόβους για την εξέλιξη των πραγμάτων σήμερα και γνωρίζω ότι η κατάσταση που έχουμε περιέλθει είναι εξαιρετικά δύσκολη. Συμφωνώ μαζί σου ότι χρειάζεται επίμονος και σταθερός αγώνας για να βγούμε από τις δυσκολίες, καθόλου δεν υποβαθμίζω την αντίδραση- αγανάκτηση των πολιτών τον περασμένο Δεκέμβρη και πολύ περισσότερο ακούγοντας την άποψη των νεοτέρων, διαισθάνομαι ότι έχουν πολύ καλά αντιληφθεί πως δεν θα είναι εύκολος ο δρόμος της ζωής τους και το μέλλον της χώρας. Όταν οι συνθήκες ωριμάσουν ίσως απαρνούμενοι το βόλεμα, την επιφανειακή πρόσκαιρη ευκολία θελήσουμε, να σταματήσουμε τον χρόνο και να αντιδράσουμε πολλοί μαζί, κόντρα σε κατεστημένα και συνήθειες για έναν καλύτερο κόσμο.
Θα παραμείνω αισιόδοξη ελπίζοντας.

δημήτρης αρκάδας είπε...

Οι νέοι άνθρωποι, αγαπητή Ενδελέχεια, ή τουλάχιστον όσοι εγώ τυγχάνει να γνωρίζω, αυτό που έχουν μέσα τους είναι μάλλον οργή και αγανάκτηση. Κι αυτό, συμβαίνει, βέβαια με όσους νέους μπορούν να αντιληφθούν κάποια βασικά δεδομένα της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής. Όλοι αυτοί, που βλέπουν ότι το μέλλον τους είναι να ενταχθούν στην "γενιά των 700 ευρώ" (ξέρεις είναι αυτή η γενιά που ενώ σπούδασε πολλές φορές με υπερβάσεις και αγώνα, έκανε μεταπτυχιακά και διδακτορικά, γνωρίζει ξένες γλώσσες, δεν μπορεί να συντηρήσει τον εαυτό της ή να δημιουργήσει οικογένια). ΄Τί όνειρα και οράματα μπορεί να έχει αυτή η γενιά, η οποία όσο πάει και μεταβάλλεται σε πλειοψηφία;
Ποιός θα δώσει ελπίδα σε αυτά τα παιδιά; Το κράτος; Μα αυτό τους δημιούργησε και δεν τους δίνει καμιά ευκαιρία. Η θεσμική εκκλησία; Αυτή ενδιαφέρεται περισσότερο για τη διατήρηση των σκανδαλιστικών προνομίων της και για την "τακτοποίηση" των "υμέτερων" παιδιών της (δυστυχώς υπάρχουν κι εκεί "υμέτεροι", αφού έχει μεταβ ληθεί σε έναν απλό διοικητικό οργανισμό). Οι γονείς; Μα είναι αυτοί η πλειοψηφία των οποίων ανέχεται την παρακμή, αν δεν την καλλιεργεί κιόλας, εγκλωβισμένοι στα ίδια οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα (φαντάζομαι ότι γνωρίζεις τι γίνεται με τα υπερχρεωμένα σε τράπεζες, δάνεια και κάρτες ελληνικά νοικοκυριά).
Το σχολείο; Επέτρεψέ μου, Ενδελέχεια, να χαμογελάσω πικρά, μιάς και γνωρίζω τον χώρο εκ των έσω. Εμείς στο σχολείο, πέρα από κάποιες φιλότιμες προσπάθειες, ουσιαστικά λειτουργούμε εκ της θέσεώς μας υποβοηθητικά στην παρακμή. Περνάμε στα παιδιά το ψέμα ότι "αν θέλεις όλα είναι δυνατά", "αν προσπαθήσεις μπορείς να τα καταφέρεις", "αν βάλεις έναν στόχο θα τον πετύχεις". Και δεν λέω ότι αυτό δεν ισχύει. Ωστόσο, αποκρύπτουμε από τα παιδιά ότι όταν θα βγούν στην αγορά εργασίας και η οικογένειά τους δεν μπορεί να τους στηρίξει, θα ταλαιπωρηθούν πολύ και γρήγορα η ζωή θα τους κάνει να ξεχάσουν τα εφηβικά τους όνειρα. Ότι η συντριπτική πλειοψηφία τους θα συμβιβαστεί πολύ γρήγορα, κι αν θέλουν να αντισταθούν θα το πληρώσουν πολύ ακριβά, στην ολιγαρχική μας κοινωνία που τιμωρεί το ταλέντο και επιβραβεύει την ατιμία.

Ξέρεις κι εσύ ότι η πραγματική ζωή δεν συγχωρεί τα λάθη. Αν δεν έχουμε μάθει ακόμα από αυτά, κακό του κεφαλιού μας (αυτό που παθαίνουμε συνεχώς δηλαδή).
Προσωπικά δεν μου αρκούν πια ούτε οι καλές προθέσεις ούτε τα καλά λόγια, Ενδελέχεια. Δεν μου αρκεί να βλέπω μέσα στην πλήρη παρακμή μια ή δυό εξαιρέσεις, που πνίγονται κι αυτές. Τις θεωρώ απλά μια μορφή βολέματος. Προτιμώ να αντικρύζω την σκληρή, αδυσώπητη, αλλά αληθινή πλευρά της ζωής, χωρίς φτιασιδιώματα. Αυτή η εσωτερική μορφή "βίας" νομίζω ότι είναι και η αρχή της απελευθέρωσής μας από κάθε είδους βία και καταπίεση.

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Αν οι νέοι δεν αντιδρούσαν και δεν ήταν οργισμένοι, ζητώντας αυτό που τους ανήκει και τους αξίζει, πίστεψέ με καλέ μου Δημήτρη Αρκάδα, θα ανησυχούσα πολύ.
Θα μου επιτρέψεις όμως να σε ρωτήσω και αν θέλεις απαντάς ειλικρινά.
Τί προτείνεις να κάνουμε για να βγούμε από το αδιέξοδο, σαν νέος άνθρωπος που είσαι και βιώνεις τόσο έντονα όλη αυτή την κατάφορη αδικία που συντελείται σε όλα τα επίπεδα και τις παραμέτρους όπως αναφέρεις;
Αφού όλοι οι θεσμοί είναι «σάπιοι» και δεν λειτουργούν πια, τί κάνουμε, πού πορευόμαστε;
Γιατί αντιλαμβάνομαι από τον χειμαρρώδη λόγο σου και κυρίως από την τελευταία φράση, έχεις στο νου σου λύση, που ψάχνει διέξοδο έκφρασης και πραγμάτωσης.

δημήτρης αρκάδας είπε...

H διέξοδος που μπορώ να δω, χωρίς να προσβάλει την αξιοπρέπειά μας και να υποθηκεύει το μέλλον μας, δεν είναι τόσο "συμπτωματική", όσο ένα πλαίσιο αρχών, με το οποίο μπορούμε να πορευόμαστε στη ζωή μας. δεν είναι τίποτε το τρομερό. Την συμπυκνώνω στην εξήε φράση: "να λέμε και κυρίως να κάνουμε μόνο την αλήθεια". Ίσως ακούγεται απλοϊκή και τετριμμένη, ωστόσο αν το δοκιμάσει κανείς να το εφαρμόσει σε κάθε (εννοώ κάθε) πτυχή της ζωής του, τότε θα εκπλαγεί, τόσο από αυτό που θα ανακαλύψεικ για τον εαυτό του, όσο και για τον κόσμο. Είναι αυτή η "βία" της αλήθειας, για την οποία έκανα λόγο πρίν. Και για να φέρω τον λόγο σε οικεία συμφραζόμενα, κριτήριο πρέπει να είναι η σαρκωμένη Αλήθεια, ο Χριστός.

ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ είπε...

Mε βρίσκει απολύτως σύμφωνη αυτή η διέξοδος που προτείνεις Δημήτρη.
Κάνω ότι μπορώ, όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, να ζω και να πράττω όσο πιο αληθινά, με οποιοδήποτε κόστος.
Πίστεψέ με δεν είναι ούτε απλή ούτε τετριμμένη η λύση που προτείνεις.
Είναι δύσκολος δρόμος που πονάει. Αφού απέχει από ευκολίες, ελιγμούς, χειρισμούς και πολιτική διπλωματία. Οι θυσίες πολλές και ο πόνος που συχνά εισπράττεις μεγάλος.
Αξίζει όμως το αποτέλεσμα.
Αυτό εννοώ όταν λέω ότι μπορείς να γίνεις η σπίθα μέσα από το εκπαιδευτικό σου έργο.
Δίδαξε τα όρια και τις αρχές που είναι απαραίτητοι οδηγοί στη ζωή.
Συνέχισε έτσι για σένα και για τον κόσμο, μέσα από την Αλήθεια και την Αγάπη του Χριστού.
Να είσαι πάντα καλά.