Παρασκευή 12 Ιουνίου 2009

Εθνική τραγωδία

Η πραγματική εθνική μας τραγωδία έγκειται στο γεγονός ότι τίποτε και ποτέ δεν ολοκληρώθηκε στη χώρα μας... Δεν ολοκληρώθηκε η Επανάσταση του 21 ούτε το μακρυγιαννικό όραμα για δημοκρατία. Δεν ολοκληρώθηκε η επανάσταση στο Γουδί ούτε η εκκαθάριση των εθνικιστικών-αντιδραστικών στοιχείων που ξεκίνησε με την τιμωρία των υπευθύνων της μικρασιατικής καταστροφής. Δεν ολοκληρώθηκαν οι μεταρρυθμίσεις του Βενιζέλου. Δεν ολοκληρώθηκε η Εθνική μας Αντίσταση, αντίθετα, κατασυκοφαντήθηκε και σχεδόν ξεριζώθηκε. Δεν ολοκληρώθηκαν οι δημοκρατικοί αγώνες της δεκαετίας του '60, αντίθετα, ήρθε η χούντα, για ν« μας πάει ακόμη πιο πίσω. Δεν ολοκληρώθηκε η αντίσταση των δημοκρατικών δυνάμεων κατά της χούντας, αλλά πνίγηκε μέσα στην αγωνία, στον εθνικισμό, στο ρατσισμό, στο λαϊκισμό και στην υποκουλτούρα. Δεν ολοκληρώθηκε προηγουμένως η πολιτιστική επανάσταση της δεκαετίας του '60, που, αφού κακοποιήθηκε από το σκοταδισμό της εφτάχρονης δικτατορίας ,αντιμετωπίζεται ακόμη έως σήμερα σαν εχθρός από τη θριαμβεύουσα υποκουλτούρα...

Βλέπουμε λοιπόν ότι κάθε σημαντική ιστορική προσπάθεια για να πάμε σταματά απότομα, βίαια, για να ακολουθήσει μια μακρά περίοδος σκοταδισμού και αντιδραστικότητας σε όλους τους τομείς.

Αυτή η ανώμαλη εθνική πορεία είχε ως αποτέλεσμα αυτή τη σχιζοφρενική εικόνα που δείχνουμε προς τα έξω. Δηλαδή σημαντικά έως μεγάλα ιστορικά και πνευματικά επιτεύγματα που αντιστοιχούν στις βραχύχρονες περιόδους ακμής απ’ τη μια πλευρά και καταστάσεις έσχατης παρακμής, έλλειψη ήθους και περίσσευμα υποκουλτούρας από την άλλη.

Ύστερα από αυτή την ανάλυση, νομίζω ότι μπορούμε να τοποθετηθούμε σωστά απέναντι στα reality shows και να τα δούμε κυρίως σαν μια τρανταχτή απόδειξη της πραγματικής εικόνας του λαού μας σήμερα.

Για όσους πιστεύουν πως η εικόνα που παρουσιάζουν αυτές οι εκπομπές ανταποκρίνεται σε μια μειοψηφία του λαού μας, είναι φανερό πως έχουν δίκιο να τα καταγγέλλουν.

Αντίθετα για εκείνους —όπως κι εγώ— που θεωρούν ότι οι εκπομπές αυτές αντανακλούν πιστά το αληθινό βάθος του ελληνικού λαού σήμερα, αποτελούν μια τρανταχτή απόδειξη για το που βρίσκεται ο λαός μας, σε ποια βάθη, σε ποια σκοτάδια, σε ποια κατάντια, που βοηθά να συναγάγει κανείς τα σωστά συμπεράσματα.

Αν κάποιος επιχειρούσε σήμερα, καθώς άλλοτε, να εργαστεί πάνω στο μοντέλο που ονομάσαμε «Τέχνη μαζών», θα βρισκόταν σε δύσκολη θέση. Τι σημαίνει στο βάθος κάτι τέτοιο; Ότι ο πνευματικός δημιουργός επιλέγει ως ισότιμο συνομιλητή του το πλήθος, που στη συνέχεια ασπάζεται το καλλιτεχνικό έργο σαν δικό του. Όμως για ένα λαό που το μέσο επίπεδό του είναι αυτό που μας δείχνουν τα reality shows και οι υπόλοιπες δημοφιλείς εκπομπές στα κανάλια καθώς και οι διάφορες προτιμήσεις του ελληνικού κοινού (κέντρα διασκεδάσεως, δίσκοι, έντυπα κτλ.), είναι αδιανόητο να προτείνεις έργα που να έχουν ακόμη και το ελάχιστο στοχαστικό, έντεχνο και γενικά ποιοτικό περιεχόμενο. Κι απ’ αυτή και μόνο την άποψη η σύγκριση με το δημοτικό, λ.χ., τραγούδι. μάς δείχνει ότι οι Έλληνες της εποχής της Τουρκοκρατίας είχαν δεκάδες φορές υψηλότερο επίπεδο από άποψη ψυχικής και πνευματικής έκφρασης απ' ό,τι ο σημερινός μέσος 'Έλληνας.

Και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, επειδή το γενικό επίπεδο είναι το χαμηλότερο απ' όσα έχουμε φτάσει έως σήμερα, παρατηρούμε τα φαινόμενα ενός άκρατου εθνικισμού με ρατσιστικές και σοβινιστικές εξάρσεις, φαινόμενα που στο παρελθόν τα συναντούσαμε σε μικρές ομάδες, σε περιθωριακές μειοψηφίες και πιο χαρακτηριστικό— σε πολιτικές εισαγόμενες, που εξυπηρετούσαν τις γνωστές ξένες δυνάμεις που εφάρμοζαν και εφαρμόζουν στην περιοχή, αλλά στο εσωτερικό του λαού μας, την τακτική του διαίρει και βασίλευε.

Ακόμη περισσότερο ανησυχητικό είναι για μένα το γεγονός ότι παραδοσιακά χαρακτηριστικά του ελληνικού ήθους, όπως η ευγένεια, η σεμνότητα, ο αλληλοσεβασμός, η φιλοξενία, ακόμη και η ντροπή (η δυσκολία να ξεγυμνώνομαι-πραγματικά και ψυχικά μπροστά στους άλλους), όλα αυτά και πιθανώς και άλλα βασικά γνωρίσματα της φυλής μας βρίσκονται σε ύφεση, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να αναγνωρίσουμε πια τον εαυτό μας. Στο κάτω κάτω τι είναι η «ελληνικότητα» πέραν της κοινής καταγωγής και της κοινής γλώσσας; αφήσουμε που κι αυτή (η γλώσσα) παραμορφώνεται καθημερινά όλο και πολύ... Η «ελληνικότητα» συνίσταται. κυρίως στην κοινότητα ορισμένων βασικών χαρακτηριστικών και συμπεριφορών που ξεκινούν από την παράδοση και υλοποιούνται σε μια στάση και συμπεριφορά ζωής που μας ξεχωρίζει από άλλους λαούς. Μας κάνει. μοναδικούς, όχι με την έννοια μιας ανώτερης φυλής, αλλά περισσότερο υπό το πρίσμα της εθνικής, θα 'λεγα, συσπείρωσης και στάσης μέσα σ' έναν κόσμο που κινείται, μεταλλάσσεται, υπονομεύει, απειλεί.

Μέσα σ' αυτό το μωσαϊκό των λαών το στίγμα του κάθε λαού θα πρέπει να είναι ισχυρό, ευανάγνωστο, μοναδικό. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος να εκφυλιστεί μέσα στον κυκεώνα των πιέσεων, των επιθέσεων, των υπονομεύσεων και τελικά να διαλυθεί και να σβηστεί από το χάρτη.
Όλοι μας γνωρίζουμε από πού έρχονται οι μεγαλύτερες πιέσεις. Σ' αυτές που έρχονται απ' έξω προστίθενται κι αυτές που γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν μέσα στον ιστό της κοινωνικής μας ζωής. Έχουμε δηλαδή δύο «εθνικά», θα έλεγα μέτωπα: ένα εξωτερικό και ένα εσωτερικό. Με αποτέλεσμα να έχουν υποχωρήσει ανησυχητικά οι δυνάμεις άμυνας του εθνικού μας οργανισμού.

Είμαι βέβαιος πως, αν ξυπνούσε ο οποιοσδήποτε' Έλληνας από εκείνους που έζησαν στις περιόδους της εθνικής ακμής, από το '21 έως τον τελευταίο αντιδικτατορικό αγώνα, δε θα αναγνώριζε τη φυλή του. Με απορία και πικρία θα έλεγε : Μα είναι πράγματι. αυτός ο λαός για τον οποίο αγωνίστηκα; Όλες αυτές οι γενιές που πάλεψαν, που δημιούργησαν, που υπέφεραν και που προσπάθησαν γιατί υπεβλήθησαν σ' αυτές τις θυσίες και σ' αυτούς τους κόπους;

Θα μου πείτε, τι θα πρέπει να κάνουμε όλοι εμείς που αρνούμεθα να ταυτιστούμε με μια πραγματικότητα που μας θλίβει και μας συνθλίβει και πολλές φορές μάς προκαλεί αποτροπιασμό και που παράλληλα έχουμε χάσει τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε στα κοινά, καθώς βρισκόμαστε ουσιαστικά στο περιθώριο της εθνικής μας ζωής;
Ο καθένας, νομίζω, είναι. αναγκασμένος να επιλέξει το δικό του τρόπο ψυχικής και πνευματικής επιβίωσης, τη δική του στάση, αντίσταση, τη δική του συμπεριφορά.

Δηλαδή μέσα σ' αυτή τη χαώδη και σκοτεινή θάλασσα, που είναι σήμερα η ψυχική και πνευματική πραγματικότητα, δεν υπάρχουν ήλιοι ούτε σωτήριοι άνεμοι για να τη μεταβάλουν σε ελληνικά διαυγή πελάγη, σε Αιγαίο, Ιόνιο και Κρητικό πέλαγος. Υπάρχουν μόνο βάρκες με ναυαγούς, που προσπαθούν να σταθούν στην επιφάνεια ψάχνοντας για σωτήριες ακτές. Για τη δική τους δηλαδή, την εντελώς προσωπική πλέον σωτηρία... Κι αυτό, νομίζω, είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να μας συμβεί.

(Μίκης Θεοδωράκης, εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 4/5/1998)

6 σχόλια:

Γιάννης ο Χρυσόστομος είπε...

O λόγος του Θεοδωράκη αποκαλυπτικός. Όλα όσα αναφέρει είναι τουλάχιστον μια εικόνα της αληθινής εικόνας της χώρας μας. Η διαπίστωσή του για τα reality shows εξαιρετική. Με ταρακούνησε και η διαπίστωσή του πως κανείς από τους αγωνιστές του 21 δεν θα μας αναγνώριζε σήμερα ούτε θα δικαιολογούσε τους αγώνες του.
Θα έπρεπε αυτό το κείμενο να δοθεί πρώτα σε όλους τους μαθητές της χώρας και μετά στους πνευματικούς ανθρώπους μας.

Ανώνυμος είπε...

Χείμαρρος το παράπονο του «τεράστιου» καλλιτέχνη Μίκη Θεοδωράκη.
ο «Μεγάλος» αυτός Έλληνας, από μόνος του αποτελεί έναν θρύλο, μια ζωντανή ιστορία.
Δεν υπήρξε εποχή, που να μην συνεισέφερε στην πατρίδα με την αντίσταση, τον αγώνα του, τις διαρκείς διαμαρτυρίες του, τις φυλακίσεις , τις εξορίες, το τεράστιο έργο του, για πολέμους, φασισμούς, αδικίες, για βασανιστήρια ξένων λαών.
Και είναι δίκαιο να ανησυχεί και να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τόσο δυνατά, μήπως τα αυτιά των ιθυνόντων και του κόσμου, ακούσιουν και αντιληφθούν την ασχήμια, την αδικία, την ισοπέδωση, την δυστυχία.
Μπορεί αυτή η εικόνα να μας θλίβει και μόνο απαισιοδοξία να προκαλεί, τουλάχιστον σε όσους την αντιλαμβάνονται, όμως είναι μια πραγματικότητα.
Καλό θα ήταν να ψάξουμε τα υπαρκτά αίτια της ζοφερής κατάστασης που έχουμε περιέλθει. Γιατί οδηγηθήκαμε εδώ; Που ακριβώς πορευόμαστε, όταν έχει χαθεί το μέτρο, οι πνευματικές αξίες και οι ευγενείς σκοποί;
Κάποτε ο Έλληνας αγωνιζόταν και αποζητούσε την λευτεριά του απ’ την σκλαβιά και την καταπίεση και υπερέβη εαυτόν για να την αποκτήσει.
Ο στόχος υψηλός, αγωνιζόταν να τον φτάσει, τον επιζητούσε με λαχτάρα.
Είχε σοβαρούς λόγους επιβίωσης, ασφάλειας ,σταθερότητας για εκείνον και την οικογένειά του. Πέρασε στενωπούς και ώρες δύσκολες. Και τα κατάφερε, έζησε και εποχές ακμής, όπως σωστά μας λέγει ο Μίκης Θεοδωράκης.
Σ’ αυτό όμως ακριβώς το σημείο του εφησυχασμού, επήλθε η άκρατη ευδαιμονία και τον κατέλαβε. Λες και αυτό ήταν το ζενίθ που ήθελε σαν λαός να κατακτήσει, λες και οι φιλοδοξίες του εκεί κορέστηκαν. Ένα θολό νέφος σκίασε το πνεύμα που έπαψε να αποζητά την θεϊκή του αμβροσία .Βολεύτηκε αναπαυτικά στις απολαύσεις της ύλης, της κατανάλωσης, στις χαμηλές αξίες. Τόσο εύκολο να χάσεις τον δρόμο σου, να χάσεις τη ψυχή σου.
Εδώ ακριβώς αποκαλύπτεται και η απάντηση, ο δρόμος της διαφυγής.
Χρειαζόμαστε φωτεινούς ανθρώπους, υψηλούς σκοπούς .
Αξίζει να προσπαθήσουμε για μια αληθινή ζωή, για εμάς, για τα παιδιά μας.
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ

Ενθαλπία είπε...

Πέντε Παρατηρήσεις & Πέντε Σκέψεις (κουράγιο!)
1η Π: Μέχρι που διάβασα στην τελευταία σειρά την ημερομηνία πίστευα ότι ήταν απόσπασμα από σημερινή εφημερίδα.
1η Σκ: Οι αλήθειες και οι αληθινοί άνθρωποι είναι διαχρονικοί.
2η Π: Ό,τι μη ολοκληρωμένο, ημιτελές, είναι μόρφωμα τερατώδες, καθολικά μη λει-τουργικό.
2η Σκ: Αν κάποιος θέλει να καταστρέψει έναν άνθρωπο, ένα μαθητή, έναν οργανισμό, ένα Η/Υ, ένα λαό, αρκεί να τον εκτρέψει από την ολοκλήρωση ενός έργου ή μιας διαδικασίας. Γιατί έτσι ούτε συνολική εκτίμηση του οφέλους και του κόστους μπορεί να γίνει, προς γνώση και συμμόρφωση, και την πεποίθηση του αυτόβουλου και αυτεξούσιου υποδορίως συρρικνώνει.
3η Π: Reality show μεταφράζεται «Θέαμα Πραγματικότητας» ή «Θέατρο Πραγματικότητας»!;
3η Σκ: Εδώ οι σκέψεις έχουν μορφή brainstorming. Επιλέγω να πω ότι το βάθος το δεί-χνουν όντως και αν και πολύ μικρό πνιγόμαστε (οξύμωρο!;) Η ρηχότητα μας φαίνεται. Η αλήθεια όμως φαίνεται; Έχω την αίσθηση από τα R.S εκπαιδευόμαστε, και παρακολουθούμε με ευλαβική προσήλωση και φιλομάθεια, τόση που ποτέ δε δείξαμε στο σχολείο, ποια πρέπει να είναι η αλήθεια μας.
4η Π: Υπάρχει η Ελλάδα του κάποτε και η άλλη του τώρα.
4η Σκ: Την Ελλάδα κάποτε, όπως και την Ορθοδοξία πάντα, την χαρακτήριζε η οικουμενικότητα. Σήμερα είμαστε επαρχιώτες με συμπλέγματα ανωτεροκατωτερότητας.
5η Π: Ο σώζων εαυτώ σωθήτω.
5η Σκ: Ένα το χελιδόνι κι η Άνοιξη ακριβή, για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή.
Υ.Γ. Έχω την εντύπωση ότι σήμερα θα έπρεπε να υπογράψω «το σπουργίτι του Αρκά»

δημήτρης αρκάδας είπε...

Κάθε φορά που διαβάζω κείμενο του θεοδωράκη ή του Γιανναρά, μένω με την βεβαιότητα ότι ως κοινωνία βρισκόμαστε ενώπιον του "τέλους". Περιγράφουν και οι δύο διανοητές με ζωντανά χρώματα την πολιτισμική κατάρρευση του ελληνισμού, την αυτοκαταστροφική δίνη μέσα στην οποία βυθιζόμαστε όλοι μας.
Οι διαπιστώσεις τους με βρίσκουν προσωπικά σύμφωνο. Ωστόσο, το πλέον της απαισιοδοξίας ίσως είναι διαστρεβλωτικό της πραγματικότητας.
Εξηγούμαι: όντως βρισκόμαστε μπροστά στο "τέλος". Είναι,΄όμως, ίσως, ένα "τέλος" το οποίο ενδεχομένως να μας βεβαιώνει για τους μελλοντικούς μας καιρούς. Να θέλει να μας δείξει ότι το "τέλος" είναι τραγικό και μας φοβίζει, απλώς, όμως, διότι είμαστε ανεκπαίδευτοι για να δούμε τις διαστάσεις της επερχόμενης αλλαγής. Δεν ισχυρίζομαι ότι θα είναι μια γαλήνια και ειρηνική αλλαγή. Κάθε ιστορική μετάβαση, περισσότερο ή λιγότερο επαναστατική, προϋπέθετε ένα γεγονός: τη βία, τη "μαμμή" της Ιστορίας, όπως την χαρακτήρισε ένας διανοητής. Η βία είναι το δομικό χαρακτηριστικό του "κόσμου", του χωρίς ελπίδα χώρου, του θεληματικά στερημένου της θείας χάριτος. Αν, όμως, θέλουμε να πορευόμαστε ως εκκλησιαστικές υπάρξεις, ως υπάρξεις δηλαδή με την εν Χριστώ ελευθερία και ελπίδα, τότε, οι κυοφορούμενες βίαιες αλλαγές, οι οποίες είναι αδύνατον να μην μας αγγίξουν, μπορούν να γίνουν για μας ένα πεδίο ρίσκου και αναμέτρησης με την εκκλησιαστική μας γνησιότητα. Αν οι "πύλαι άδου" είναι αδύνατον να κατισχύσουν για την Εκκλησία, που έχει κεφαλή της τον Χριστό, τότε ας καλοσωρίσουμε "σαν έτοιμοι από καιρό, σαν θαρραλέοι" το επερχόμενο. Ακόμα κι αν καταρρεύσει η πραγματικότητα του κόσμου που γεννηθήκαμε, που γνωρίζουμε και αισθανόμαστε ως οικείο, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα: όσοι από μας περάσουν την δοκιμασία και επιβιώσουν -πρωτίστως πνευματικά (γιατί εδώ είναι όλο το παιχνίδι)- θα φτιάξουν μια καινούργια πραγματικότητα, με νέα υλικά, την οποία θα εξακολουθεί να αιμοδοτεί η Εκκλησία και να της μεταγγίζει την ελπίδα της, για την Βασιλεία του Θεού, η οποία έρχεται και είναι ήδη εδώ.

Ανώνυμος είπε...

Θα έλεγα Δημήτρη Αρκάδα ότι αυτή η "πολιτισμική κατάρρευση" που αναφέρεσαι, δεν αφορά μόνο την Ελληνική κοινωνία, αλλά είναι ένα δυσάρεστο φαινόμενο που αγγίζει όλον τον κόσμο. Και λειτουργεί ακριβώς σαν ένα γιγαντιαίο Ντόμινο, παρασύροντας σιγά σιγά, αλλά σταθερά το επόμενο τμήμα του, μια αλυσιδωτή αντίδραση χωρίς τέλος.
Όπως κι εσύ υποστηρίζεις μπορεί αυτό το επερχόμενο "τέλος" να μας τρομάζει, γιατί ουδείς γνωρίζει επακριβώς την έκταση που μπορεί να λάβει, ούτε τον χρόνο που θα διαρκέσει, με συνεπακόλουθα ίσως ανυπολόγιστα για την πραγματικότητα του "κόσμου που γεννηθήκαμε".
Όμως ποια μεγάλη αλλαγή-στροφή-"ανάνηψη" από το τέλμα της παρακμής δεν απαιτεί αγώνες, θυσίες και τραύματα;
Όσο "βελούδινη" κι αν είναι η επανάσταση πάντα θα έχει θύματα.
Ακόμα κι οι όποιοι "εκπαιδευμένοι" με καθαρό νου, οξυμένη διαίσθηση, αντιληφθούμε τον ερχομό του "τέλους" της παρακμάζουσας εποχής, όχι δεν θα πρέπει να το εκλάβουμε ως "το πλέον της απαισιοδοξίας". Μόνο σαν ρεαλισμό και γνώση, σαν απαραίτητη προϋπόθεση για αλλαγή προς το καλύτερο.
Με την Μεσιτεία της θείας Χάριτος ως προϋπόθεση ελεύθερη και ανεμπόδιστη, να Φωτίζει και να Εμπνέει το Πνεύμα, να θωρακίζει την Ψυχή με Ελπίδα, Κουράγιο και Αντοχή .
Και θα συμφωνήσω μαζί σου, ότι "όλο το παιχνίδι παίζεται στο πνευματικό μας πεδίο", αφού μόνο μέσω αυτής της ατραπού, οδηγούμαστε στην νέα ελπιδοφόρα καθαρή πλέον εποχή, συνειδητά και απρόσκοπτα.
Το σταθερό σημείο, το αμετάβλητο, θα παραμένει "εσαεί" εκείνο του Μοναδικού Θεού, να σηματοδοτεί το Φώς και να υποστηρίζει την Αλήθεια.
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ

δημήτρης αρκάδας είπε...

Ας καλοσωρίσουμε, λοιπόν, το ήδη παρόν και οσονούπω επερχόμενο "Τραύμα της Ιστορίας", το οποίο ενεργείται στην σκηνή της παγκοσμιοποιημένης πραγματικότητάς μας. Ας το αντιμετωπίσουμε όχι με φόβο και δέος, επενδεδυμένο δηλαδή με την αχλύ της κατηγορίας του "ιερού", αλλά διακρίνοντας σ' αυτό τις δυνατότητες για την κοινωνική γένεση του μελλοντικού μας εαυτού. Και ο Χριστός ας είναι μάρτυράς μας.